Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž velké výstavy TATA 30JS – 30 let skupiny Tata Bojs

29. 11.-25. 3. / DOX / Hudba

Do 25.3.2019 bude v centru současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7, v několika sálech a na chodbách přístupná velmi zajímavá, rozsáhlá a hustá výstava TATA 30JS – 30 let skupiny Tata Bojs.

Výstava rozmístěná v Centru DOX na ploše více než 500 m2 jedinečným způsobem propojuje hudební tvorbu skupiny Tata Bojs s neméně významnou rovinou vizuální. Tu představuje především dílo jednoho ze zakladatelů skupiny, vizuálního umělce Milana Caise, který také stojí za konceptem výstavy. Projekt, který by v takovém rozsahu a tak specifickou formou sbližoval hudební a výtvarný žánr, přitom nemá v českém kontextu obdoby. Součástí doprovodného programu výstavy budou i tři koncerty Tata Bojs, které proběhnou v multifunkčním sále DOX+.  

Speciálně pro výstavu vznikla řada nových děl reflektujících historii kapely současným pohledem. Podle autora většiny z nich, vizuálního umělce a hudebníka Milana Caise, je však neméně důležité, jak probíhala jejich instalace v prostorách Centra DOX:

„DOX je svým architektonickým pojetím velmi specifický galerijní prostor. Má spoustu zákoutí a nutí člověka vymýšlet instalaci takzvaně „na míru“. Všechno jsem měl dopředu poměrně důkladně rozmyšlené, ale finální podoba výstavy se v průběhu instalace stále lehce proměňovala. Prostory DOXu jsou inspirativní a já myslím, že se nám podařilo dát dohromady hodně pestrou a košatou expozici, která dá lidem možnost na chvíli vniknout do vizuálně-hudebního světa Tata Bojs.“

Základní myšlenkou celé expozice je nahlížení minulosti optikou současnosti. Fungování skupiny od jejího vzniku na konci 80. let až po současnost je v rámci výstavy rekonstruováno jazykem současného vizuálního umění. Výstava je rozdělena do deseti kapitol, které vždy reflektují určité časové období. Minulé okamžiky jsou vtělené do nově vytvořených soch, multimediálních objektů a instalací.

Milan Cais k tomu dodává:  „Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně. Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je další příjemnej bonus.“

Každému z devíti alb, které skupina vydala v letech 1988–2018, je věnován samostatný   prostor. Vystavená díla vždy představují symbolický průnik základní vizuální myšlenky alba, jeho konceptu, okolnosti vzniku, a nebo se třeba jen tematicky a časově zařazují do období, ve kterém jednotlivá alba vznikala. Například jejich koncepčně a výtvarně zřejmě nejucelenější projekt Nanoalbum, Nanobook a Nanotour je v DOXu široce představen od originálních Caisových kreseb a 3D vizualizací, přes působivou zvukovou instalaci, až po nově vzniklé velkoformátové obrazy a skleněné plastiky. Ty byly podle návrhů Milana Caise vytvořeny sklářským mistrem Martinem Janeckým a ztvárňují podobu všech hlavních postav příběhu.

Autentickou atmosféru jednotlivých etap tvorby Tata Bojs výstavě dodávají dobové materiály – fotografie, obaly alb či záznamy z koncertů – i pečlivě provedené rekonstrukce prostor a prostředí, ve kterých hudebníci tvořili. „Chtěli jsme dát lidem možnost zažít si na vlastní kůži stísněný prostor naší první zkušebny, a tak jsme zrekonstruovali prostor suterénu na Hanspaulce se všemi detaily podle dobových fotek,“ doplňuje Milan Cais.

Své místo v expozici zaujímá i unikátní série takzvaných pokoncertních autoportrétů  baskytaristy a spoluzakladatele Tata Bojs – Mardoši, kterou započal v roce 1999. Od té doby vzniklo více než pět set autentických snímků kapely s diváky, k čemuž autor dodává: „Tyto kapelové autoportréty jsem začal spontánně dělat v roce 1999 a spontánně jsem s tím dodnes nepřestal. Naopak, zpočátku jen občas cvaknutý snímek je dnes již nevyhnutelný rituál závěru snad všech našich koncertů. Na fotkách málokdy vypadáme vyloženě dobře; jsme zpocení, unavení, flekatí a pitvoříme se, ale je tam to hlavní – emoce a atmosféra. Občas jsou fotky i zaostřené. A nejsou to selfíčka, protože ta v roce 1999 ještě neexistovala!“

Pro výstavu vznikla i interaktivní instalace skutečného nahrávacího studia, ve kterém si diváci mohou vyzkoušet, jaké to je za mixážním pultem, a zhruba u deseti skladeb na chvíli změnit poměry nástrojů. Zkrátka si písničku přemíchat po svém. Dalším zajímavým zpestřením je pro návštěvníky vstup do virtuální reality, kde mohou být v odlišných prostředích a časových pásmech přítomni živému provedení jedné písně ve čtyřech různých etapách hudebního zrání kapely. „Co není možné v realitě naší, je možné v té virtuální. V jednom prostředí nám diváci vidí do talíře, a to doslova, v dalším jsou s námi v koupelně,“ smějí se Tata Bojs.

Jistým přínosem expozici a kreativním poradním hlasem byl i herec, scénárista a moderátor Ondřej Cihlář známý z divadla Vosto5, který po poctivém poslechu všech CD Tata Bojs přišel s prvotními nápady k několika instalacím.

U příležitosti oslav třicátého výročí skupiny, vyjde na začátku roku 2019 zhruba třísetstránková kniha s příhodným názvem TATALOG, ve které už budou plně obsažena i díla z expozice. Kapela se domluvila na vydání s nakladatelstvím Bigg Boss. Grafické stránky se ujal Marek Pistora a renomované studio Najbrt. Kniha vyjde  v omezeném nákladu 1500 kusů a Tata Bojs ji pokřtí na akustických koncertech v rámci doprovodného programu k výstavě.

V Čechách zná skupinu Tata Bojs snad každý: na konci 80. let začínali jako školáci  z Hanspaulky, kteří nešetřili originalitou a humorem a velmi rychle si získali oblibu u širokého publika. V roce 2000 podepsali smlouvu u společnosti Warner Music a dnes vydávají pod hlavičkou legendární české značky Supraphon. Během své existence získali devětkrát cenu APH Anděl a řadu dalších ocenění včetně zlatých desek za prodej alb Ležatá osmička a A/B. U příležitosti výstavy vydá Supraphon poprvé na vinylu remasterované Nanoalbum jako 2LP. Hudební tvorba Tata Bojs je úzce propojená s dalšími uměleckými žánry: výtvarným, literárním, filmovým, ale překvapivě i s baletem. Ty se skupina postupně pokusí představit i v rámci bohatého doprovodného programu k výstavě.

Koncept výstavy: MgA. Milan Cais

Milan Cais (1974) je český vizuální umělec a hudebník. V roce 1988 spoluzaložil se svým kamarádem z dětství Mardošou skupinu Tata Bojs. Skládá pro ni hudbu a texty, zpívá, hraje na bicí a vytváří vizualitu. Vystudoval střední odbornou výtvarnou školu Václava Hollara a Akademii výtvarných umění v Praze.

Doprovodný program k výstavě:

10.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)

11.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)
12.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)
13.12. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy

17.01. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy
20.01. v 17:00 a ve 20:00 TATA BOJS + DEKKADANCERS – NANOPICTURE

(Nanoalbum live a balet)
27.01. ve 20:00 TATA BOJS akusticky + křest knihy TATALOG

28.01. ve 20:00 TATA BOJS akusticky + křest knihy TATALOG

07.02. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy
23.02. ve 20:00 TATA BOJS a kamakamakamarádi (koncert TB a spřátelených kapel)
24.02. ve 20:00 TATA BOJS a kamakamakamarádi (koncert TB a spřátelených kapel)

03.03. v 16:00 komentovaná prohlídka výstavy

Vstupenky na koncerty lze zakoupit na stránkách Ticketstream.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž velké výstavy TATA 30JS – 30 let skupiny Tata Bojs