Vernisáž výstavy Jolany Havelkové: Citlivá data
Do 14.1.2018 bude v Ateliéru Josefa Sudka, Újezd 30, Praha 1 (po zazvonění třemi průchody pořád rovně dozadu a přes dvůr), přístupná zajímavá výstava Jolany Havelkové: Citlivá data.
Text Martiny Pachmanové, kurátorky výstavy:
Hranice mezi soukromým a veřejným se stávají čím dál tím nejasnější. S osobními údaji se obchoduje, zvyšuje se množství více či méně skrytých kamer snímajících pohyb a chování lidí a mnozí své soukromí dobrovolně sdílejí na facebooku. Soubor Jolany Havelkové Citlivá data na tuto situaci volně reaguje, avšak způsobem daleko subtilnějším a nejednoznačnějším, než aby ji bylo možné označit jen jako sociálně kritickou nebo naopak voyeurskou.
Jolana Havelková vyhledává nainstalované kamery, které snímají nejrozmanitější místa v krajině, v městech či na venkově – ta frekventovaná, ale i ta, kde se dlouhé hodiny a dny kromě střídání světla a tmy příliš neděje. Kamerový systém průběžně produkuje dlouhé série snímků z různých dob dne, noci a ročních období – a právě do jeho hledáčku se Jolana Havelková snaží dostat a z něj následně snímky apropriuje. Výsledné fotografické obrazy, které autorka komponuje do vertikálních pásů sestávající ze stovek drobných snímků ve velikosti kinofilmu, jsou vizuálně mimořádně působivé. Z dálky připomínají abstraktní hru barev, světel a stínů, při bližším pohledu však lze v mozaice rozeznat konkrétní lokace (s lidmi i bez lidí) stejně jako samotnou autorku.
Jolanu Havelkovou však spíše než vizuální rozměr této obrazové struktury, kterou vytváří z upraveného záznamu systematicky zachycujícího vybrané místo po dobu dvaceti čtyř hodin, zajímá rovina osobní, avšak rovněž politická: jak se naše existence může stát veřejným „majetkem“ a jak lze monitoring zneužít. Zajímají ji ale také technické chyby v systému a podmínky, které dokonalost záznamu a jeho využitelnost narušují – například změny počasí. Obrací tak na ruby samotnou podstatu skrytých kamer. Namísto toho, aby nás tato všudypřítomná „oka“ jen nepozorovaně sledovala a narušovala naše právo na soukromí, jsou rovněž sledována; obrazy uložené v jejich digitální paměti jsou zcizeny a přetvořeny s cílem znejistit jejich nadvládu a suverenitu. Fotografie ze souboru Citlivá data, který – podobně jako časosběrné filmové dokumenty – vznikal po dobu několika let (od roku 2010), oscilují mezi věcným, dokumentárním záznamem, krajinářskou a městskou fotografií a experimentálním autoportrétem. Pro výstavu v Ateliéru Josefa Sudka byly vybrány práce z let 2012–2017.
Martina Pachmanová, kurátorka výstavy
Jolana Havelková
Působí jako externí pedagog v ateliéru Fotografie a v ateliéru Digitální média na Fakultě užitého umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Ve své tvorbě se zabývá konceptuálními projekty, fotografií a videoartem.
Studia: Slezská univerzita v Opavě, Institut tvůrčí fotografie
2000 | Kousnutí, galerie V Zahradě, Kolín |
2000 | Co zbylo z léta, Malá galerie České spořitelny v Kladně |
2001 | Krajina uvnitř a venku, galerie Samson, Lipnice nad Sázavou |
2002 | Dočasná setkání, galerie Václava Špály, Praha; Galerie Fiducia, Ostrava |
2004 | Něco o mně, galerie Raketa, Ústí nad Labem |
2006 | Záznamy a deníky, Festival Boskovice, Muzeum Boskovicka |
2007 | Veselka, mail-artový projekt |
2000 | Hledání vlastního prostoru, Místodržitelský palác, Brno |
2000-2001 | Akt v české fotografii, Císařská konírna Pražského hradu, Praha; Muzeum umění Olomouc |
2002-2004 | Akt v české fotografii 1960-2000, Fotobienále – Měsíc fotografie, Moskva; České centrum v Paříži; Měsíc fotografie, Umělecká beseda slovenská, Bratislava |
2005 | Hudba ve výtvarném umění, galerie V Zahradě, Kolín |
2004 | On our way, Studio Thomas Kellner, Siegen, Německo |
2005 | Česká fotografie 20. století, Městská knihovna, GHMP, Praha |
2004-2006 | Autoportrét, Malá galerie České spořitelny v Kladně; galerie Františka Drtikola, Příbram |
2006 | Autorské knihy, Langhans Galerie Praha |
2007 | Intimní život globální vesnice, Mobile Video Art, uvedeno na Festivalu současného umění Praha, Galerie Vernon Projekt |
2007 | Fotogenie identity, Měsíc fotografie, Bratislava |
1993-2007 | Fotografický festival Funkeho Kolín |
2000 | Bedřich Grünzweig, Galerie In Focus, Kolín nad Rýnem, Německo |
Další aktivity (výběr):
Kniha autorských fotografií o Kolíně s textem Josefa Škvoreckého, nakladatelství Kant, 2001
Spolupráce na televizním filmu Fotograf František Drtikol (režie Jiří Holna, 2000)
Publikace Mezi nebem a zemí – fotograf Bedřich Grünzweig, Kovalam, 1999
Literatura (výběr):
Vladimír Birgus, Jan Mlčoch: Akt v české fotografii, s. 173, nakladatelství Kant, Praha, 2000
Martina Pachmanová: Dočasná setkání, katalog k výstavě, galerie Václava Špály, Praha, 2002
Kamil Nábělek: Něco o mně, katalog k výstavě, galerie Raketa, Ústí nad Labem, 2004
Vladimír Birgus, Jan Mlčoch: Česká fotografie 20. století, s. 131-132, Uměleckoprůmyslové museum v Praze a nakladatelství Kant, Praha, 2005
Josef Moucha, Helena Musilová: Fotogenie identity, obálka, s. 288-293, nakladatelství Kant a Pražský dům fotografie, o.p.s., Praha, 2006