Vernisáž výstavy 21.ročníku soutěže Praha fotografická 2017
Do 28.5.2017 bude v křížové chodbě a rytířském sále Staroměstské radnice, Praha 1, přístupná zajímavá a rozsáhlá výstava 21. ročníku soutěže Praha fotografická.
Soutěž Cena Praha fotografická nazvaná v duchu velkého fotografa Prahy Josefa Sudka již od roku 1996 každoročně soustřeďuje nejlepší snímky hlavního města, které vznikly v uplynulém roce. Do 21. ročníku soutěže bylo přihlášeno 949 fotografií od 105 autorů. Soutěží se tradičně ve čtyřech stálých kategoriích – Krása Prahy a její proměny, Lidé v Praze, Problémy Prahy a Kronika hlavního města. Letošní proměnlivá kategorie je Nové Město.
Zaslané fotografie hodnotila osmičlenná odborná porota v čele s fotografem Andrejem Reiserem. Ve všech kategoriích udělila 1., 2. a 3. cenu a 10 čestných uznání. Hlavní cenou napříč kategoriemi je Cena primátorky hlavního města Prahy, kterou letos získal Ivan Svatoš za snímek Dva světy. Dále byla udělena Cena Foma Bohemia za nejlepší černobílou fotografii , Cena Olympus za experimentální fotografii , Cena Svazu českých fotografů, Cena Zväzu slovenských fotografov . Starosta Městské části Praha 1 ocenil jako každoročně fotografii vybranou návštěvníky předešlé výstavy.
Kritériem výběru všech cen je originalita záběrů a individuální tvůrčí přístup k fotografickému ztvárnění témat. Fotografie jsou vystavovány v originální autorské podobě (zvětšeniny minimálně 30x40cm).
Výstava představující vítězné a porotou vybrané snímky 21. ročníku soutěže od 86 autorů je příspěvkem k vizuálním dějinám otevřeného města. Je výzvou pro další směřování fotografů, jimž se hlavní město stane základním tématem v nejrůznějších projektech. Je příležitostí k zamyšlení nad smyslem života ve městě, aktivitou jeho obyvatel a účelností jejich snah o drobné i velké změny, protože fotograficky zachycené situace ožívají silou prožitku a zaujetí pro věc. Kronika města je otevřená, každý se může zapojit.
Letošní ročník soutěže Cena Praha fotografická zcela potvrdil klasickou definici města od proslulého amerického sociologa Roberta E.Parka z roku 1925, že „…město není pouze fyzickým mechanismem a umělou konstrukcí. Je obsaženo v životních procesech lidí, ze kterých se skládá, je produktem lidské povahy.“ Oproti očekávání z předchozích let nebyla v 21. ročníku nejvíce obeslanou kategorií Krása Prahy a její proměny, ale největšímu zájmu se těšila kategorie Lidé v Praze.
Celek výstavy vítězných a vybraných snímků 21. ročníku soutěže tak nabízí poměrně ucelený obraz života Pražanů a zážitky návštěvníků našeho největšího města. I když fotografové nevstupují do soukromí, jejich zúčastněné pozorování v ulicích a veřejných prostranstvích je fotograficky i věcně působivé. Nejde o náhodné záběry, ale v převážné většině o ucelené, promyšlené seriály, zachycující život jednotlivých sociokulturních skupin obyvatel Prahy v delších časových úsecích. Vypovídají nejen o každodenním pracovním shonu, ale i volném čase Pražanů, o jejich procházkách překrásnými kulisami historického města, sportu na cyklostezkách i odpočinku v parcích. Podávají svědectví o tom, jak v Praze žijí rodiny, jak se cítí senioři i o podmínkách lidí na okraji. Ukazují vliv tradic a slavností na dnešek města. Zpráva o dnešní podobě městských částí se netýká jen zmíněného Nového Města, v hledáčku rozhodujících okamžiků se ocitly i Holešovice či rozporuplný Karlín. V samém středu Prahy pak dominuje konfrontace památek, turistů a domácích. Centrum města jakoby žilo v jiných dimenzích, rozporuplně, ale s osobitým půvabem. Na opačném pólu stojí na snímcích periferie velkoměsta, někdy překvapivě venkovská a opuštěná, jindy přelidněná hradbou panelových bytovek. Co je zajímavé, že objektivy fotografů zachycují i samu proměnu současného fotografování, kdy převažujícím nástrojem běžného fotografa je mobil se svou virtuální pamětí.
O to více potěšující je tisícovka papírových fotografií o minimálních rozměrech 30×40 cm, které byly do soutěže zaslány 105 účastníky, a protože její letošní úroveň byla vyrovnaná, 86 z nich se představí na výstavě na Staroměstské radnici. Každý z vystavených snímků má svůj podíl na celkovém dojmu, na poselství, které letošní výstava předává. A protože uplynulý rok neměl výrazné dramatické události, živelní pohromy, ani nebyl rokem volebním či jinak politicky angažovaným, je obrat ke každodennímu konání obyvatel metropole zcela pochopitelný. Možná, že v duchu shora uvedeného citátu je člověk považován za nejdůležitější součást uskupení ulic, budov, institucí, spojů, informačních sítí a dalších fenoménů moderní doby. Že i v politických, reklamních a ideologických souvislostech je nejdůležitější, co a jak se lidé cítí, zda je pro ně město přátelské či nikoliv.
V těchto souvislostech se jeví jako oprávněný příklon k černobílé fotografii, která letos převažuje nad barevným, ale i experimentálním přístupem. Jestliže výběr nejlepší experimentální fotografie byl letos obtížnější než v předchozích letech, konkurence v námětech na nejlepší černobílou fotografii byla naopak velká a kandidátů na Cenu primátorky hlavního města Prahy, definovanou jako snímek či sérii fotografií nejlépe obrazově vystihující život metropole, se sešlo hned několik.
Nový ročník soutěže a výstava Praha fotografická navazuje na tradici a úroveň předchozích. Vedle osvědčených autorů přináší i nová jména fotografů Prahy. Vedle klasických a známých, vždy však okouzlujících a potěšujících pohledů nabídne nezvyklé, udivující až neuvěřitelné. Vedle pozitivních změn i problémy, řešené, neřešené i zdánlivě neřešitelné. Všechny fotografie vypovídají o rozhodujícím okamžiku, jímž je současná podoba města, pro budoucnost jsou svědectvím o situaci dnešního dne. Za dobu dvaceti let trvání soutěže se shromáždil soubor kvalitních fotografií, které mají nejen kulturní a uměleckou, ale navíc i vysokou výpovědní a historicko-dokumentační hodnotu.
Jako dosavadní ročníky soutěže i ten letošní je účastí zájmových fotografů výzvou pro všechny, kdo se chtějí k výpovědi o živém městě svými snímky připojit , a zároveň příležitostí pro diváky, návštěvníky výstavy, aby svým hlasem v anketě o nejzajímavější či nejpůsobivější snímek výstavy přišli vyslovit svůj názor nejen na vystavené fotografie, ale i na podobu a budoucnost hlavního města.
Výsledky 21.ročníku soutěže Cena Praha fotografická 2017
Cena primátorky hlavního města Prahy Adriany Krnáčové
Ivan Svatoš: Dva světy
Cena OLYMPUS pro nejlepší experimentální fotografii
Šarlota Ema Horáčková: Bouřka
Cena FOMA BOHEMIA pro nejlepší černobílou fotografii
Tanya Kirilová: Vnitrodvůr
Cena starosty Městské části Praha 1 Oldřicha Lomeckého, kterou získává autor fotografie vybrané diváky na výstavě
Richard Horák: Čertovka
Cena Svazu českých fotografů
Konstantin Tilberg: Siluety
Cena Zväzu slovenských fotografov
Šárka Klímová: Petřínská rozhledna
Krása Prahy a její proměny – Nikon
1. cena
Zdeněk Velen: Čelem ke slunci
2. cena
Jiří Šebek: Chrámy nové doby – série 5 foto
3. cena
Pavol Kmeťo: V oblacích
Zdeněk Tichý: Mlha přede mnou, mlha za mnou
Čestná uznání
Karel Jiří Čapek: Pouliční umění, Dejvice, Pevnostní ulice
Petr Jílek: Letná
Lidé v Praze – FotoŠkoda
1. cena
Zdeněk Velen: Přímá linka
Zdeněk Velen: Velkoměsto
Zdeněk Velen: Rozumíš?
2. cena
Kateřina Smidová: Světla a stíny – série 3 foto
3. cena
Roman Konečný: Průvodci na Václaváku
Čestné uznání
Kevin V. Ton: Lidé v ulicích Prahy
Problémy Prahy – Ricoh
1. cena
Kevin V. Ton: Na okraji – série 4 foto
2. cena
Jiří Durdík: Hledám dům holubí – série 4 foto
3. cena
Zdeněk Velen: Segway
Čestná uznání
Jiří Šimák: Černý Most
Konstantin Tilberg: Problém veřejných toalet
Kronika hlavního města – Sanco
1. cena
Zdeněk Tichý: 17. listopad na Národní – série 5 foto
2. cena
Zdeněk Velen: Za Jeruzalém, 30.4.2016
3. cena
Bedřich Helan: Signal festival 2016, instalace Broken 5.1., instalace Horizont událostí, říjen 2016 – série 2 foto
Čestná uznání
Barbora Havlíková: Stoupenci, Signal festival, 15.10.2016
Alexandr Malachovský: Socha Stalina na Letné , natáčení filmu Monstrum, květen 2016 – série 2 foto
Nové Město – Ultralab & syn
1. cena
Kateřina Göttlichová: Paralely – série 4 foto
2. cena
Jiří Šimák: Náměstí Republiky
3. cena
Konstantin Tilberg: Deštivý den
Čestná uznání
Konstantin Tilberg: Policie
Zdeněk Velen: Přines!
Michael Komm: Život s mostem – série 2 foto
——
Seznam vystavujících autorů:
Andrej Barla
Daniel Bergmann
Kristián Bergmann
Bohumír Bubílek
Jindřich Broukal
Alena Cmielová
Karel Jiří Čapek
Petr Čech
Blanka Černá
Jiří Černý
Jaromír Čištín
Ivanka Čištínová
Vladimír Dinda
Petr Došek
Jiří Durdík
Mia Feres
Vít Fikejzl
Antonín Gerža
Kateřina Göttlichová
Jan Hanuš
Barbora Havlíková
Pet Heinriche
Alice Hekrdlová
Bedřich Helan
Jiří Heller
Šarlota Ema Horáčková
Marek Horák
Richard Horák
Danuše Jankásková
Jan Janota
Petr Jílek
Tomáš Jirsa
Tomáš Jirsa
Petr Kalousek
Tanya Kirilova
Richard Kliment
Šárka Klímová
Pavol Kmeťo
Jan Knot
Tomáš Knot
František Kocmich
Jiří Kočí
Roman Konečný
Michael Komm
Roman Konečný:
Jaroslav Kubík
Marcela Kybalová
Filip Kyslík
Tomáš Loukota
Alexandr Malachovský
Jiřina Marášková
Lubomír Martínek
Ivan Mikšík
Andrea Morkusová
Emilie Mrazíková
Jan Oliva
Aleš Ostrýt
Josef Parma
Petr Pelech
Natálie Peterková
Jan Picka
Filip Pískač
Jan Ptáček
Zdeněk Ráž
Pavel Rejda
Milan Svoboda
Dagmar Skořepová
Kateřina Smidová
Martina Šimková
Věra Široká
Pepa Středa
Ivan Svatoš
Radovan Súlovec
Jiří Šebek
Jiří Šimák
Vítězslav Říha
Zdeněk Tichý
Konstantin Tilberg
Kevin V. Ton
Alex Trushchalov
Tomáš Tržický
Zdeněk Velen
Pavla Vrbová
Karolína Vičanová
Hana Větrovská
Alena Vykulilová
Václav Záhorský
Markéta Zachová
Josef Zedník
Jakub Žvejkal
———–
Kurátorka výstavy: Věra Matějů
Design: Dana Bleyová
Překlad: Jana Hejsková
Realizace: Gram Art