Vernisáž Herbert Slavík: Hry
Do 30.9.2016 bude v galerii v podzemí kavárny a centra ČSOB Inspirace (dříve Era svět), Jungmannovo náměstí 6, Praha 1, přístupná zajímavá výstava sportovních fotografií Herberta Slavíka: Hry.
Herbert Slavík o své výstavě:
Mám rád sport, rád se na něj dívám, rád jej fotografuji, vracím se na sportoviště snít a pro inspiraci. V dětství jsem nadšeně sledoval přenosy z olympijských her, byl jsem unesený výkony Marka Spitze v Mnichově, zamilovaný do Nadi Comaneciové při nočních přenosech z Montrealu, fascinovaný rychlostí Franze Klammera na hrách v Innsbrucku. Všímal jsem si detailů – ladně prohnutých těl ve snaze o dosažení nejlepších výkonů. Připomínala mi Michelangelova Davida či sochy Augusta Rodina… Jsou také tak dokonalá. Bylo to však i prostředí sportu, krajiny jak z obrazů renesančních mistrů, výstřední stadiony a haly moderních architektů. Bílé vrcholky hor, modrá barva moří a bazénů, červené tartanové ovály a zelené trávníky. To vše zarámované dokonalým světlem. Prostředí, které mne přitahovalo a fascinovalo. Chtěl jsem být při tom…
Možná právě toto souznění krásy sportujících těl, krajiny a světla mě později inspirovalo jako fotografa k hledání vlastního pohledu na sport. Snaha posunout sport blíže k umění. Spojit je.
O autorovi:
Herbert Slavík /*1963/
V letech 1990–2002 vedoucí fotooddělení MF DNES a zakladatel fotografické agentury MAFA, od roku 2003 volný fotograf, od roku 2016 předseda správní rady Czech Photo o.p.s.
Držitel ocenění za nejlepší sportovní fotografii roku 1986, 1996, 1997.
V roce 1989 fotografoval zakázaná protestní shromáždění v Praze, útěk východoněmeckých občanů přes Velvyslanectví SRN v Praze, pád Berlínské zdi, založení Občanského fóra, volbu Václava Havla československým prezidentem.
Tyto fotografie byly poprvé vystaveny v roce 1990 v německém Augsburgu pod názvem Sametová revoluce.
V letech 1990–1993 doprovázel jako fotograf MF Dnes prezidenta Václava Havla při jeho zahraničních i domácích cestách.
Jedním ze dvou hlavních témat, kterým se autor systematicky věnuje od 90. let, je portrétování českých osobností v rámci dlouhodobého projektu Tváře.
V roce 2002 byla jeho tvorba oceněna grantem primátora hlavního města Prahy za cyklus fotografií významných pražských osobností.
V roce 2003 představil první část projektu Tváře při souborných samostatných výstavách v Praze a v Moskvě a v roce 2004 v Los Angeles.
Ve spolupráci s deníkem Mladá fronta DNES realizuje od roku 2004 projekt Češi roku, zachycující na společných fotografiích nejvýraznější aktéry společenského dění uplynulých dvanácti měsíců.
V roce 2005 získal hlavní cenu v kategorii Umění soutěže Czech Press Photo za sérii portrétů z Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, která byla pod názvem Hosté/Guests ve stejném roce vystavena v Los Angeles.
Realizace dlouhodobého projektu Tváře vyústila ve spoluautorství Herberta Slavíka na projektu komunikační kampaně k českému předsednictví v Radě Evropské unie v roce 2009. Soubor fotografií s názvem Tváře CZ 2009 byl ve stejném roce vystaven v sídle Rady EU v Bruselu.
V roce 2010 rozšířil kolekci fotografií Tváře o vojáky působící v zahraničních misích Armády České republiky, především v Afghánistánu. Soubor fotografií byl české veřejnosti představen v rámci putovní výstavy a stejnojmenné publikace Tváře české armády.
U příležitosti 800. výročí narození svaté Anežky České byly na přelomu roku 2011 a 2012 v prostorách Papežské univerzity sv. Kříže ve Vatikánu vystaveny, pod názvem Anežský zázrak – Listopad 1989, fotografie dokumentující svatořečení Anežky Přemyslovny papežem Janem Pavlem II. v listopadu 1989.
Osobnosti veřejného života byly i tématem souborů fotografií Plzeňské ikony, realizovaných v letech 2010–2012 v rámci projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015.
Od září do listopadu 2012 proběhla výstava Herbert Slavík: Dvacet let v Česku.Soubor fotografií vystavených v Křížové chodbě a Rytířském sále Staroměstské radnice v Prazezahrnoval záběry z nejdůležitějších událostí, které předcházely rozdělení Československa a vývoj v České republice od r. 1993, včetně portrétů známých českých osobností.
Významnou součástí tvorby Herberta Slavíka je také sportovní fotografie, které se věnuje od začátku své kariéry dodnes. Od roku 1992 se účastnil olympijských her, nejprve jako fotoreportér deníku MF DNES a později jako volný fotograf v rámci spolupráce s Českým olympijským výborem. Dokumentace sportovního dění, úspěchy českých sportovců, ale i zcela abstraktní fotografie byly poprvé prezentovány v souborné výstavě s názvem Jeux/Hry/ /Games v roce 2005 na Staroměstské radnici v Praze. Výstava byla poté úspěšně prezentována v Paříži. U příležitosti Olympijských her v Soči v roce 2014 proběhla výstava sportovních fotografií v Moskvě a výstava Czech Team v Olympijském parku v Praze na Letné.
Práce Herberta Slavíka jsou zastoupeny i ve stálých sbírkách například Victoria and Albert Museum v Londýně, Muzeu Mezinárodního olympijského výboru v Lausanne a Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze.
Od roku 2013 spolupracuje při organizaci soutěže Czech Press Photo, kde byl v posledních letech také členem mezinárodní poroty. Od roku 2016 je předsedou správní rady společnosti Czech Photo o.p.s., která je organizátorem soutěže Czech Press Photo.
Herbert Slavík je autorem a spoluautorem publikací: Toto shromáždění nebylo povoleno… (1991), Nagano ´98 (1998), Tým nad zlato (1998), Deset let ve fotografii MF DNES (1999), Sydney 2000 očima reportérů (2000), Salt Lake 2002 (2002), Tváře (2003), ZOO Praha (2003), Atény 2004 (2004), Jeux/Hry/Games (2005), Strakova akademie, Kramářova vila, Lichtenštejnský palác, Hrzánský palác (2008), Tváře CZ 2009 (2009), Sto dní v čele Evropy (2009), Hrdost a odvaha: Tváře české armády (2010), Vila Hany a Edvarda Benešových v Sezimově Ústí (2010), Vancouver 2010 (2010), Letiště Praha (2012), Londýn 2012 (2012), Dvacet let v Česku (2012), Kramářova vila – Rezidence předsedy vlády České republiky (2013), Soči 2014 – XXII. zimní olympijské hry (2014), Pražský hrad – Sídlo prezidenta České republiky (2015), Olympijský rok (2016).