Vernisáž Irena Budweiserová: Mozaika
Do 15.3.2016 bude v suterénním foyer Divadla Bez Zábradlí, palác Adria, Jungmannova 31, přístupná prodejní výstava mozaik Ireny Budweiserové. Návštěva výstavy na domluvu nebo hodinu před představením.
Irena Budweiserová
Vystudovala zpěv na konzervatoři v Praze
u profesorky Aleny Pařízkové a profesorky Laďky Kozderkové.
Toto studium rozvinulo její přirozený talent a výsledky můžeme slyšet
na jejích sólových CD a koncertech.
Během svého studia v roce 1980 nastoupila do Spirituál kvintetu,
ve kterém až na kratší odmlku působila do roku 2010.
Od roku 1988 začala vedle koncertů a natáčení CD se Spirituál kvintetem také
spolupracovat s jazzovým pianistou Luďkem Švábenským, trumpetistou
Pavlem Husičkou, saxofonistou Františkem Kopem a kontrabasistou Vítem Fialou.
Tato spolupráce byla později zůročena natočením jejího prvního sólového alba
Blue Soul / Supraphon / v roce 1993, zde však již na klavír hraje Petr Malásek,
na kytaru Jaroslav Šindler, na saxofon Fratntišek Kop a na kontrabas Vít Fiala.
Toto CD bylo nominováno na cenu Jazzový Kája za rok 1993.
O rok dříve byla ještě oslovena Zdeňkem Mertou a Stanislavem Mošou a přijala
svoji první muzikálovou roli ve hře Sny svatojánských nocí, která byla hrána roku 1992 ve
světové premiéře na Křižíkově fontáně v Praze.
V sezóně 1994–1996 účinkovala v Národním divadle v Praze v oratoriu Bastard týchž autorů
a zároveň také začala její několika letá spolupráce s klasickým kytaristou Janem
Žáčkem, žijícím v Německu. Vyvrcholením jejich spolupráce bylo společné CD Moment
vydané Pantonem v roce 1996.
Téhož roku ještě vychází její další, v té době již třetí sólové CD Svlíkání z kůže u
firmy Bonton.
V roce 1998 nastudovala roli Matky v muzikálu Babylon, opět autoři Merta a Moša
a následující čtyři roky jezdila velmi často do Městského divadla v Brně, kde tuto roli hrála.
V tomto roce také vznikla její doprovodná skupina Fade In ve složení:
Vít Fiala – kontrabas, Jaroslav Šindler a Miroslav Linka – kytary.
Ona sama rozšířila své působení na pódiu o percussivní nástroje, např. djembe, kabasu atd.
S touto skupinou pak v roce 2000 natočila ve spolupráci s dalšími hosty
své čtvrté sólové CD Korýši času, tentokrát pro firmu Indies Records,
tomuto nakladatelství zůstává zatím věrná i při dalších projektech.
Pro Městské divadlo v Brně nastudovala roli Ráchel v muzikálu Svět plný andělů,
opět tandem Moša a Merta.
V roce 2003 natáčí další sólové CD – převážně autorské – Někdy si připadám jak pták.
CD je nominováno na cenu Anděl v oblasti jazzu a blues Akademií populární hudby.
Dále vstupuje do nového projektu skladatele Borise Urbánka a libretisty Jarka
Nohavici, muzikálu Romeo a Julie, hraného částečně herci a zpěváky na pódiu a částečně
krasobruslaři na ledové ploše. Muzikál byl po dva roky uváděn na zimních stadionech v
ČR a na Slovensku.
Koncem roku 2004 navázala bližší spolupráci s klasickým kytaristou Vladislavem
Bláhou. S repertoárem složeným z lidových španělských písní, tradicionálu, skladeb Johna
W. Duarteho, Carlose Jobima či Miloše Štědroně odehráli spolu s Vl. Bláhou oadu koncertu
v České republice a na Slovensku.
V roce 2005 natáčí pro Indies records své další sólové CD Nobody´s fault… složené
se spirituálů a gospelů v méně tradičních jazzovějších úpravách.
Konec října 2008 – vydala své další sólové CD O Vánocích zpívám. Na CD jsou vedle spirituálů a gospelů i staré Vánoční písně z Francie, Anglie, Španělska a naší provenience.
Na konci roku 2010 „ukončila“ svou spolupráci se Spirituál kvintetem.
Začíná se věnovat již pouze svým projektům.
V poslední době se její vášní staly mozaiky vyrobené z barevných střepů, skel či různých dekorativních předmětů.
http://www.budweiserova.com/