Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy První vydání – VOGUE CS

Do 12.9.2018 bude v Uměleckoprůmyslovém museu, 17.listopadu 2, Praha 1, zdarma přístupná zajímavá výstava První vydání – VOGUE CS.

Vstup módní bible na český a slovenský trh doprovází výstava První vydání v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu. „Kromě zraku, který v případě tištěných médií používáme téměř výhradně, zapojíme tentokrát i sluch, hmat, čich a chuť. Protože, jak si mnozí z nás začali ne zcela dobrovolně myslet, svět médií naštěstí nejsou jen displeje a obrazovky,” naznačuje její pojetí Jan Králíček, creative & fashion director Vogue CS.
Móda, umění a design Vogue se představí nejen na velkoformátových fotografiích, ale rovněž v řadě vzácných artefaktů spojených s historií časopisu. Exkluzivně zde bude k dostání limitovaná edice časopisu s obálkou Michala Pudelky.

První vydání Vogue CS je symbolickou oslavou svobody a stoletého výročí založení Československa. Výstava odhaluje širší významy a také způsob myšlení, který vedl k výpravným fotografiím a energickým textům. Na výstavě tak lze netradičně nahlédnout za stránky časopisu a do zákulisí přípravy tohoto významného vizuálního média.

Filozofie časopisu Vogue je zdánlivě prostá – nespokojit se s ničím jiným než nejvyšší estetickou kvalitou. V tomto duchu pak hledat nové souvislosti, zpracovávat kulturní a společenské fenomény své doby. Vogue ukazuje čtenářům produkty, značky a módní trendy nejen v celé jejich kráse, ale nachází a vypráví atraktivní příběhy, jež se odehrávají za jejich vznikem a existencí.

„Každá Vogue, která po celém světě vychází, má daný vizuální rodokmen a zároveň přináší svou vlastní, národní identitu. Edice pro Českou republiku a Slovensko se vrací k nejvýraznějším milníkům československé kultury a pozorný divák v ní nalezne řadu paralel a skrytých odkazů k tomu nejlepšímu z naší kulturní historie,“ uvádí šéfredaktorka Andrea Běhounková.

Československá Vogue se rozhodla jít cestou, která není v dnešní době digitální a virtuální existence snadná, ale pro její úspěšnou existenci jediná smysluplná. Proto ve Vogue CS bude vždy vycházet velké množství analogových fotografií. Ve srovnání s digitálními vyžadují čas, rozvahu, zkušenost, hlubší vhled i diváckou pozornost, na oplátku však nabízejí větší přívětivost a pravdivost. „Fotografie Vogue jsou jako obrazy a každá z nich musí obstát i samostatně, mimo prostředí časopisu,“ doplňuje Běhounková.
První číslo obsahuje práce našich světově známých fotografů, z nichž někteří nejsou ve Vogue žádnými nováčky. Za jeden z největších talentů současnosti označovaná Alexandra von Fuerst, napůl Italka, napůl Slovenka žijící v Londýně, má zkušenost s italskou edicí. Stejně tak Michal Pudelka, který fotí i pro Vogue Japan. Samozřejmě nechybí Tono Stano. Ivan Pinkava, Andrej Dúbravský, Veronika Šrek Bromová nebo Linda a Daniela Dostálkovy jsou zase umělci, kteří se věnují výhradně volné tvorbě a s časopisy obvykle nespolupracují, Vogue CS je v tomto směru výjimkou.
Za pozornost stojí také fotostory, na níž se podílel Alexis Roche, přítel Johna Galliana a stylista značky Maison Martin Margiela, nebo překvapivá série s první českou topmodelkou Paulinou Porizkovou a jejím synem Oliverem, který je, mimo jiné, hvězdou nové kampaně značky Loewe nafocené Stevenem Meiselem.

První vydání časopisu provázejí dvě obálky. Tu s Karolínou Kurkovou coby Olgou Havlovou fotil Branislav Šimončík. Poprvé v historii Vogue se na titulní straně prvního vydání objevuje modelka vyfocená zezadu, navíc (jak troufalé!) v šatech ze second handu. Tetování na zádech představuje kaligram ze sbírky básní Václava Havla nazvané Antikódy a věnované básníku a dramatikovi Jiřímu Kolářovi.

Autorem druhé, limitované obálky je Michal Pudelka. Vybral si slovenskou topmodelku Kamilu Filipčíkovou, múzu proslulého fashion fotografa Stevena Meisela, která se jako jediná modelka na světě objevila na dvou po sobě jdoucích obálkách italské Vogue focené právě Meiselem. Pudelkova obálka je inspirována surrealismem a filmovým plakátem 60. let. Kamila leží na hedvábném šátku Hermés, jehož vzor navrhl syn českých emigrantů Hugo Grygkar. Jeho jezdecké motivy jsou dnes považovány za klasické, Hermés je obměňuje a přizpůsobuje současnosti, ale základ zůstává stejný. Ač Pudelkova obálka připomíná koláž, jde o reálnou fotografii z jeho fotostory, v níž vedle třinácti českých a slovenských modelek figuruje i herečka Jana Plodková.

Na výstavě budou k vidění objekty světových i lokálních tvůrců. Šaty z haute couture kolekce budou vystavené netradičně vedle šatů Pavla Brejchy, kabátu Liběny Rochové, šperku Evy Eisler či nábytku Milana Knížáka. Knížákovu generaci zastupuje také René Roubíček se svými skleněnými objekty a prostřednictvím své sbírky časopisů Vogue se k nám symbolicky vrátí i architekt Jan Kaplicky.

Autor výstavy: Jan Králíček
Kurátor výstavy: Adam Štěch
Architektura a grafický design výstavy: Matěj Činčera, Jan Kloss (OKOLO)

www.vogue.cz
www.facebook.com/upmpraha/

Všechny fotky z vernisáže a TK: Petr.



Fotografie z výstavy