Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy 26. Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně

9. 10.-6. 11. / Galerie u prstenu / Design

Do 6.11.2015 bude v Galerii u Prstenu, Jilská 14, Praha 1, přístupná zajímavá výstava 26. Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně.

26. Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně se po dvanácti letech a šesti sympoziích navrátilo k jednotnému tématu. A není to téma ledajaké. Obrátilo se k poněkud odlišnému odvětví keramické tvorby, než tomu bývalo v minulých ročnících zaměřených převážně sochařským, výsostně uměleckým směrem. Tématem roku 2014 se stal „Návrh sanitární keramiky” , stejně jako na 20. MSK v roce 2002.
Za zmínku jistě stojí, že se již v roce 1973 konalo sympozium zaměřené na keramické obklady. Ty byly v té době velmi aktuální, protože byly velmi často nedílnou součástí architektury. Tento fenomén, patrný nejen na stavbách veřejných budov, je zatím málo známým a takřka nezpracovaným tématem socialistické výstavby. O to vzácnější je krátký vhled do tohoto specifického odvětví keramické tvorby, dnes umístěný ve sbírce Mezinárodního muzea keramiky v Bechyni, Alšově jihočeské galerii (AJG). Domácí autoři zastoupení na 7. MSK: Antonín Bartoš, Marie Rychlíková, Helena Samohelová, Karolína Šimčíková a Ludmila Pecková–Severová. S jejich tvorbou v tomto odvětví jsme se mohli setkat i později. Zahraniční autoři: Janina Konieczna, Vadim Kosmačov, Péteris Martinsons, Karen Park, Brigitte Schuller-Hohlt, Branislav Stajević, Károly Szekeresz, Lucia Teodorescu-Maftei. U zahraničních účastníků je však někdy s odstupem let obtížně zjistitelné, zda a do jaké míry se věnovali této oblasti designu. Již zmíněné sympozium v roce 2002 se zaměřilo na design, poprvé v historii na sanitární keramiku, přesněji na návrhy umyvadel. Tehdy šlo v podstatě o „studentské” sympozium pedagogů Václava Šeráka a Aleše Wernera z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a jejich studentů. Dnes ale tito bývalí studenti představují plejádu významných designérů a tvůrců. Patří mezi ně: Yoshikazu Ikeda, Eva Mochalová (roz. Polachová), Antonín Tomášek, Gabriel Vach, Mariana Velčovská (roz. Karoláková). Místní keramickou školu zastupoval pedagog a sochař Jan Benda.Za velkého přispění dalšího účastníka, sochaře Oldřicha Rujbra, se výsledky tohoto sympozia podařilo uvést v život osazením na VUT v Brně. Přes utilitární zadání vzniklo několik nezapomenutelných originálních tvarů: polštář od Evy Mochalové, barel od Joshikazu Ikedy — i tak může vypadat umyvadlo. Rovněž čisté linie dalších prototypů se nesou v duchu tehdejších aktuálních tendencí evropského designu. Snad právě proto jsou tyto práce stále přitažlivé.

Záštitu nad výstavou převzala ředitelka Uměleckoprůmyslového musea PhDr. Helena Koenigsmarková. Výstava vznikla za podpory firmy Laufen, Jihočeského kraje a Státního fondu MK ČR.

Účastníci:

Jan Čapek , CZ
Pedar Dalthorp , USA
Petr Macek , CZ
Colleen Toledano , USA
Gabriel Vach , CZ
Zorka a Niek Zwartjes , CZ/NL



Fotografie z výstavy