Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Jiří Pitrmuc: Wingless Bird With Hands

Do 19.7.2020 bude v Galerii Jelení, Dukelských hrdinů 25a, Praha 7, přístupná výstava Jiřího Pitrmuce: Wingless Bird With Hands.

kurátor: Viktor Čech

Potenciál groteskna vždy spočíval v oné bezstarostné nevinnosti, s jakou nám její aktéři odhalují krutou ironii lidského života. Jakoby naše bytí nic nevážilo a my jsme ho mohli kdykoliv odfouknout jako kousek chmýří. Veselost, s níž se herec v grotesce rozplácne na slupce banánu, v nás nevyvolává ani špetku „Schadenfreude“, naopak z něj v našich očích činní hrdinu, jemuž závidíme ztrátu vážnosti životních situací. Ne nadarmo v češtině slovo „vážnost“ neustále připomíná, jakou nám důležité věci v našem životě přinášejí zátěž. Komik v klasické filmové grotesce projde s lehkostí klopýtající primabaleríny během krátkého příběhu snad nekonečnou řadou událostí, z nichž každá by v našem „reálném“ světě byla vážnou nehodou či životní událostí. Takové postavy jsou hrdiny našeho chvilkového osvobození od krutosti biologické, fyzikální i sociální kauzality.

Pro avantgardu 20. let byl takovým idolem naděje a osvobození se onen slavný tulák Charlie. Od té doby uplynulo již skoro celé století, přesto je právě vize odlehčeného a hravého světa, který se přes všechny krutosti a příkoří osudu směje (jak ho ve své knize vystihl Karel Teige), možná i dnes jednou z cest pozitivního osvobození a znovupřivlastnění si naší budoucnosti. Ona tíže existence a všechna úskalí čekající na našich spletitých životních cestách nás nikdy zcela neopustí, přesto je však důležité naučit se onen důležitý trik, který nám hrdinové grotesek neustále předvádějí – umět z kouzelného klobouku namísto drtivé váhy lidského života znova a znova vytáhnout stav veselé nulové gravitace. 

Podobný, hravý stav beztíže lze vycítit i z realizací Jiřího Pitrmuce, který ve svém současném výstavním projektu neskrývá vedle grotesek ani další inspiraci, svět specifické logiky výtvarné řeči dětských kreseb. Autor tu recykluje v kořenech moderní kultury uvízlé téma grotesknosti, aby tuto vizuální řeč plnou veselí a bezstarostnosti spojenou s řadou typických artefaktů zbavil tragédie lidské přítomnosti a představil nám ji ve svých malbách a instalaci jako svěží hernu archetypů avantgardy. Herci zmizeli a zůstává zde vizuální herna nečekaných situací, průniků i gagů, v níž hlavní roli získávají rekvizity asociující nám poetický svět grotesky. Umělec je zde oním kouzelníkem s cylindrem, z nějž ale nevytahuje ani holubice, ani králíky, ale své obrazy.  

Viktor Čech



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Jiří Pitrmuc: Wingless Bird With Hands