Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Esteban Villalta Marzi: Pop gesta

Do 9. 9. 2016 bude v Institutu Cervantes, Na Rybníčku 6, Praha 2, přístupná zajímavá výstava španělského malíře a  ilustrátora Estebana Villalta Marziho: Pop gesta.

Čtyřicet let v malířství. Vně i uvnitř představivosti. V srdci pomyslné lidovosti,  která se přetváří bez ztráty soudržnosti, definuje dráhu umělce, v jehož  žilách koluje španělská krev, syna umění, od nedávna také Itala, vzácného příkladu dialogu mezi dvěma kulturami ze Středozemí a „caldissime“.

ESTEBAN VILLALTA MARZI vždy pracuje v tématických cyklech, vytváří analytické dráhy okolo formulované představivosti lidového původu. Město v proměnách, hudba, film, komiks, projevy jednotlivých generací, každodenní zvyklosti… je mnoho znamení, která přeměňuje prostřednictvím
syntetického a pronikavého jazyka, jistého druhu malířské sirény, která dodává na intenzitě realitě. Umělec dráždí realitu, aby tak vytvořil fantastickou a zároveň přijatelnou verzi.

Vytváří rozpoznatelné a potencionálně výbušné prostory, plody mísení a střetávání se několika generací. Vymýšlí si světy uvnitř jiných světů, přičemž upřednostňuje realismus a fikci, historickou paměť a názornou anarchii, jízlivost i ironii.

Malba jako syntetický a smyslový vzorec změněného pohledu.

Gianluca Marziani, kurátor výstavy, napsal: “Umělec již od obecných základů obrázkových komiksových seriálů analyzuje detaily, které se stávají konceptuálními objekty jeho obrazů. V minulosti zobrazovaly gestikulaci rukou, pozice domácích předmětů, smyslné pohyby tanečnic flamenka, sílu metropolitních toreadorů. Nyní jsou v popředí jeho zájmu tváře, zvětšuje a
izoluje z nich to, co běžně tvoří součást řetězce vypravěčského toku.
Zvýrazňuje zkrat struktury a tetování, která se vznášejí v jednobarevnosti, jako by byly pouhým snem, zjevením, indicií. Tvoří součást scény dokazující kořeny umělce, ale také smyšlený pohled, který je jím označen bíle, jako by se jednalo o novou pokožku. Pokožku na promítání. Pokožku obrazovky, na které se promítají vnitřní obrázky.”
POP GESTA definuje jeden z nejintuitivnějších cyklů tohoto umělce, který se rozvíjel v 90. letech, a nikdy jím nebyl opuštěn, a to do té míry, že se k němu nyní vrací prostřednictvím série nových obrazů vytvořených speciálně pro tuto příležitost. Můžeme pozorovat každodenní činnosti, v nichž jsou ruce
ústředním motivem scény. Pohlazení, prosby, pokyny, nátlak, odmítnutí: ruce se ujímají činností, které se přetváří v jazyk, dávají průchod tichým dialogům s divákem, jako by dílo bylo jazykovým generátorem vysoké sémantické radiace. Názorné detaily ztělesňují barevnou abecedu EVM,
jeho smyslovou gramatiku, jeho empatický vesmír mnohočetných interpretací.

S použitím látkových pozadí, vrstev barev nebo scén barokního původu, k divákovi promlouvají jako inovativní post-komiksová abeceda. EVM vytvořil podobným způsobem, ale s typicky středozemním vlivem, to, co Raymond Pettibon již léta reprodukuje prostřednictvím svých kalifornských zmínek;
malba přeměňuje komiks a individualizuje metafyzické stránky, přičemž používá Closeup neboli“detailní záběr v podobě komiksového okénka” jako autonomní jazykový čin. EVM předvádí osobitý soulad s americkou památkou Roye Lichtensteina, s šedesátými léty Franca Angeliho
sedmdesátými léty Michelangela Pistoleta, až po vlivy, které se přenášejí do doby Giorgia de Chirico a Domenica Gnoliho.

Na úkor detailu mizí vše. Oko diváka se soustředí na neladící části lidského těla, až do té míry, že toto gesto obsáhne jak explicitnost a podstatu činnosti tak i nevyřčené úmysly. “Close up” neboli “detailní záběr v podobě komiksového okénka” ztvárněný EVM otevírá emotivní prostory, v nichž malba vrozenou potřebu regenerace sebe samé se až za hranici svého druhu, za hranici písemných zmínek a za hranici estetické krásy těla.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Esteban Villalta Marzi: Pop gesta