Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Bienále ve věci umění 2020 (Městská knihovna a Holešovická tržnice)

Do 15.11.2020 bude v Městské knihovně, 2.patře, Mariánské náměstí 1, Praha 1 (vstup z Valentinské), přístupná rozsáhlá a velmi zajímavá výstava Bienále ve věci umění 2020.

Druhá část výstavy je ve třech halách Holešovické tržnice – v halách 11, 17 a 19 (zde nafotil ukázky Honza Ch.)

Umělci a umělkyně: Adriena Šimotová, Alena Kučerová, Alice Nikitinová, Alina Kopytsa, Allan Elgart, Alžběta Bačíková, Anna Kravets, Ateliér nevratné změny, Bohumila Doleželová, Candice Breitz, Elisabeth Subrin, Eric Baudelaire, Eva Springerová, Hafiz Rancajale, Institut úzkosti, Isabela Grosseová & Jesper Alvaer, Iza Pavlina, JeanCharles de Quillacq, Jirka Skála, Jiří Žák, Karol Radziszewski, Krešimir Golik, Lucy Beech, Marina Abramović, Milan Mikuláštík, Mothers Artlovers, Naděžda Plíšková, Neurčitý kolektiv, Olga Čechová, Otty Widasari, Pauline Boudry & Renate Lorenz, Ragnar Kjartansson, Raša Todosijević, Renato Guttuso, Róbert Gabriš, Sbírka pazourků bolatického skanzenu, Selma Selman, Sonia Natra, Sung Tieu, Taring Padi, Thomas Hirschhorn, Tuan Mami, Veronika Šrek Bromová, Věra Merhautová, Viola Ježková

Může umění zprostředkovat zkušenost napříč třídou, pohlavím nebo kulturou? Je možné emocionálně či sensuálně prožít zkušenost někoho, s kým jinak nemáme vůbec nic společného? Je možné vstoupit do zážitku, který je nám ze své podstaty cizí, protože pocházíme z jiného sociálněkulturního prostředí a máme jinou zkušenost? První ročník bienále Ve věci umění s podtitulem Pojď blíž komunikuje emocionální a tělesnou zkušenost, jež je ambivalentní a komplikovaná. „Pojď blíž“, říkají námi vybraná díla, ale tato blízkost může být i nepříjemná. Citové nepohodlí může vést k novému emocionálnímu porozumění tomu, jak žít s druhými. „Pojď blíž“ je výzva k fyzickému i mentálnímu přiblížení, může to být věta, kterou říká dospělý malému dítěti, může to být erotické vyzvání či přátelská pobídka, ale i pohrůžka. Setkání se může odehrát v duchu vzájemného porozumění stejně jako zásadního nedorozumění. Blízkost a empatie, dva ústřední motivy výstavy, jsou základní lidskou potřebou a projevem pečující, emocionální práce, kterou vykonáváme pro ostatní i pro sebe samotné. První ročník bienále Ve věci umění / Matter of Art (VVUMOA) s podtitulem Pojď blíž se uskuteční od 22. 7. do 15. 11. 2020. V rámci výstavy se představí 45 umělců, umělkyní a kolektivů, mezi nimiž je mj. islandský multimediální umělec Ragnar Kjartansson, jihoafrická filmařka a fotografka Candice Breitz nebo interdisciplinární polský tvůrce Karol Radziszewski. Diváky výstava zavede do pěti lokalit: Pražské tržnice v Holešovicích, Galerie hl. m. Prahy (GHMP), podchodu u nádraží Praha Holešovice, Panorama Hotelu Praha a na piazzettu u obchodního centra DBK. Klíčovým prvkem koncepce bienále je komunitní program, v rámci kterého se uskuteční desítky workshopů, diskusí a dalších událostí. V rámci snahy o maximální přístupnost je vstup na výstavu po celou dobu trvání zdarma a všechny prostory jsou bezbariérové. Bienále pořádá iniciativa pro současné umění tranzit.cz ve spolupráci s GHMP. Kurátorská koncepce Terezy Stejskalové a Víta Havránka je zaměřena na témata péče, empatie a intimity, a má ambici vytvořit prostor pro zprostředkování odlišných životních zkušeností jazykem současného umění. „Výstava ukazuje, jak skrze jazyk emocí a perspektivu empatie a péče nahlédnout perspektivy a zkušenosti, v nichž nejsme osobně zaangažováni. Být konfrontován s postoji, zvyky a jednáním, které jsou nám cizí a které s naší životní zkušeností nemají nic společného, to by měla být zkušenost bytí ve veřejném prostoru. Tento přístup se na výstavě uplatňuje i v pohledu na cizí místa a osobnosti v historii poválečného umění. Zaměřujeme se na realistické umění a přezkoumáváme jeho historické formy z našeho, současného pohledu,“ říkají kurátoři T. Stejskalová a V. Havránek. Pojď blíž – výběr z vystavených projektů Britská umělkyně Lucy Beech na bienále představí svůj film Reproductive Exile, ve kterém se věnuje tématu asistované reprodukce. Islandský tvůrce Ragnar Kjartansson na výstavě představí cyklus videí Scenes from Western Culture, v nichž ironickým a podvratným způsobem zachycuje výjevy ze života západní společnosti. V Berlíně žijící umělkyně Candice Breitz je na výstavě zastoupena videonistalací Labour, vietnamský umělec Tuan Mami pro jednu z hal v Pražské tržnici připravuje projekt na pomezí performance a environmentu, v němž bude po dobu výstavy fungovat večerka s potravinami, hostel a malá galerie jeho vlastních děl. Mezi třemi bienálovými lokacemi je rozprostřený projekt Isabely Grosseové a Jespera Alvaera, kteří skrze vzpomínky pamětníků a sochařskou práci rekonstruují zmizelou plastiku z 80. let. Polský umělec Karol Radziszewski na bienále představí nástěnné malby, které jsou zvětšeninami jeho dětských kreseb, z nichž je možné zpětně vyčíst jeho rozvíjející se queer identitu. Český kolektiv Institut úzkosti pro bienále připravuje mj. Veřejné slyšení ve věci imaginace. Formát veřejného slyšení má prvky sdílené kolektivní přednášky, v rámci jednoho večera budou desítky přizvaných hostů hovořit v prostředí menzy studentských kolejí na Strahově. Konceptuální umělec Jiří Žák ve své videoinstalaci zpracovává příběh majitele české zbrojařské firmy, jehož nejasný osud zrcadlí temnou stránku postkomunistické transformace. Tématům společenské nerovnosti a kulturní a jazykové odlišnosti se ve svém novém filmu, který vzniká přímo pro bienále, věnuje umělkyně Alžběta Bačíková.

Komunitní program Specifickým projektem v rámci bienále je Ateliér Mothers Artlovers v Pražské tržnici. Kolektivně pojatá sociální plastika je koncipovaná jako místo pro setkávání a diskusi, interaktivní instalace, herna a ateliér pro děti a jejich rodiče. Ateliér bude fungovat jako inkluzivní, zdarma přístupný prostor, v rámci programu se v něm uskuteční řada workshopů, přednášek a dalších akcí. V rámci komunitního programu, který se koná souběžně s výstavou, se organizátoři spojili s organizacemi Život 90, Freya, Meetina, Reformát a Slovo 21, a uskuteční se např. workshop zaměřený na aktivní práci se samotou, diskuse věnovaná minulým a současným podobám realismu v umění, večer vyprávění u ohně a upcyklační workshop. Edukační oddělení GHMP připravuje řadu tvůrčích programů, mj. výtvarné ateliéry pro dospělé a seniory, workshopy pro děti s rodiči na mateřské dovolené apod. Součástí programu je také několik komentovaných prohlídek výstavy s kurátory Terezou Stejskalovou a Vítem Havránkem. Bienále VVUMOA organizuje iniciativa pro současné umění tranzit.cz ve spolupráci s Galerií hl. m. Prahy a koná se pod záštitou radní hlavního města Prahy MgA. Hany Třeštíkové. Hlavním partnerem tranzit.cz je nadace ERSTE. Projekt je součástí mezinárodní sítě East European Biennial Alliance společně s polským Biennale Warszawa, ukrajinským Kyiv Biennial a maďarským OFF-Biennale Budapest.

Další informace najdete na:

www.matterof.art
www.instagram.com/matterofart
www.facebook.com/biennalematterofart



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Bienále ve věci umění 2020 (Městská knihovna a Holešovická tržnice)