Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy Karla Holuba: Sarkofág pro královnu je šperk

16. 9.-16. 10. / Opatství Emauzy / Design

Do 16.10.2019 bude v Opatství Emauzy, Vyšehradská 49, Praha 2 (vchod brankou a doleva podél kostela), přístupná ve výstavní síni velmi zajímavá výstava Karla Holuba: Sarkofág pro královnu je šperk.

Unikátní projekt skleněného sarkofágu pro dánskou královnu Margrethe II. se završil v loňském roce jeho osazením do poslední volné boční kaple v katedrále v Roskilde, tradičním pohřebním místě dánských králů. 

Cesta za unikátním a složitým objektem začala už před 15 lety, kdy si Její Výsost královna objednala sarkofág u dánského sochaře Bjørna Nørgaarda.

Bjørn Nørgaard tavbu skleněného těla sarkofágu několik let bez úspěchu zadával sklářským hutím v Japonsku, Číně a USA, ale uspěl teprve u Zdeňka Lhotského, českého umělce, skláře, sklářského technologa a podnikatele, který se ve své podnikatelské aktivitě specializuje především na tavení objemných objektů. Tento servis poskytuje desítkám světových výtvarníků již od roku 1994 v proslulé dílně v Pelechově u Železného Brodu, kde vznikaly od 50. do počátku 90. let všechny tavené plastiky i rozměrné realizace do architektury ikonické dvojice Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové. „Prestižní zakázka utavení sarkofágu se stala v mnoha ohledech historickým mezníkem v činnosti profesně zkušeného pelechovského střediska. S něčím takovým jsme se zde dosud nesetkali,“ říká Zdeněk Lhotský.

Na přelomu let 2014 a 2015 mohlo studio začít první zkušební tavby, stanovovat křivky tavení a chlazení. Na výrobě se podílelo kromě Zdeňka Lhotského dalších čtrnáct lidí zaměstnaných ve studiu. Čtyřtunový skleněný objekt začal vznikat ze šesti skleněných částí. Každý kus vážil po utavení zhruba 900 kilogramů, z nichž se 200, respektive 350 kilogramů odřezalo. Po utavení musel každý z kusů zůstat několik měsíců v peci, aby dostatečně vychladl a neměl vnitřní pnutí. Postup prací autor návrhu kontroloval v průběhu výroby zhruba v pěti návštěvách.

Na výrobě se podíleli kromě Lhotského a pražských cizelérů z firmy Karla Holuba ještě Dánové a Italové. Proces trval déle než 15 let.

Sochu archanděla Gabriela, která se střechy kostela hlásala název přilehlého kláštera, si sestry odvezly po prodeji celého objektu v roce 1919 s sebou do Rakouska. V roce 2012 zhotovili umělci Petr a Karel Holubové její faksimili. Ta je na výstavě vystavena spolu s díly sarkofágu, na jehož realizaci se podílel i výše zmíněný Karel Holub.

Autorem návrhu sarkofágu je sochař královské rodiny, přední dánský umělec Bjöern Nørgaard.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž výstavy Karla Holuba: Sarkofág pro královnu je šperk