Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž výstavy Chubei — Neonative Japanese

22. 10.-2. 11. / Buben /

Do 2.11.2018 bude v nově otevřené galerii a kavárně Buben, Janovského 10, Praha 7, přístupná zajímavá prodejní výstava Chubei — Neonative Japanese.

JUNICHIRO KANEKO (*1968 Tokio) vystudoval obor Department Living na Kuwasawa Design Institutu a poté se patnáct let věnoval produktovému designu. V roce 2005 založil svou vlastní značku, kterou pojmenoval dle názvu pradědečkova obchůdku s tradičními papírovými lampióny Chubei, aby tato rodinná značka neupadla v zapomnění.
V roce 2006 Junichiro Kaneko opouští rušné Tokio, usazuje se na venkově a navrací se zpět k přírodě. Právě v ní spatřuje svou nejsilnější inspiraci a postupně tak spolu se svou manželkou Takako Kaneko, tanečnicí tradičních japonských šintoistických duchovních tanců, vytváří originální koncept „Neonative Japanese“.
Vztah k tradičním hodnotám přivedl manžele Kaneko, mimo jiné, i k výrobě oblečení a doplňků z ručně utkané konopné látky či lnu. Konopí tvořilo po tisíce let nedílnou a ctěnou součást starobylé japonské kultury, tradicí a zvyků. Archeologické nálezy, dokazující přítomnost a využití konopí na tkané textilie v Japonsku, spadají až do prehistorického období Džómon (10 000—300 př. n. l.). Planě rostoucí konopí na japonských ostrovech využívali především lovci a sběrači k výrobě primitivního nádobí a ošacení, ale stejně tak mělo svůj hluboký význam také v šintoismu. Konopí mělo v tomto náboženství mezi rostlinami výsadní postavení a používalo se při mnoha obřadech a rituálech. Nevěsty na důkaz své čistoty nosily ve svůj svatební den závoje vyrobené z konopí. Mniši vyháněli svazkem konopí zlé duchy, neboť věřili v jeho očistné schopnosti. Při obětních ceremoniích se jako úlitba bohům nabízely především konopné tkaniny, látky a kvalitní papír.
Konopí, spolu se lnem, představovalo v dřívějších dobách běžnou surovinu pro výrobu oblečení, než bylo ve dvacátém století téměř zcela nahrazeno umělými materiály a levnější bavlnou. Chubei však smýšlí v opačném modu než je současný trend laciné a rychle se měnící módy, i přestože je proces výroby čistě konopného textilu nesnadný a vyžaduje značnou trpělivost. Na straně druhé má však konopí vysoce ekologický charakter, neboť při jeho pěstování není potřeba téměř žádných hnojiv ani pesti­cidů a oproti bavlně spotřebovává o polovinu méně vody. Po jeho zpracování vzniká funkční, prodyšný materiál antiseptické a antibakteriální povahy s výbornou termoregulací. Konopná vlákna jsou velmi pevná, díky čemuž velmi pomalu stárnou, a tak oblečení z tohoto materiálu přináší užitek svému nositeli po dlouhou dobu.
Ve své tvorbě navazuje Chubei na více než tisíciletou tradici techniky tkaní a barvení látek, kterou propojuje s nejmodernějšími technologiemi současnosti ve snaze vytvořit krásné a vysoce kvalitní materiály. Látky vznikají v tkalcovnách, kde je každé vlákno ručně zpracováno. K samotnému procesu tkaní využívá nejnovější přístroje, aby výsledná podoba látky vizuálně odpovídala ručnímu tkaní, ovšem v dokonalejší a kvalitnější podobě.
Chubei také spolupracuje s nejlepšími mistry barvíři z Kjóta, jejichž barvířské umění zaručuje stálost a zářivost přírodních barev. Barevné spektrum Chubei oděvů, které je charakteristické svou subtilností, vychází z přírodnin a jejich změn pod vlivem ročních období. Chubei právě tuto barevnou variabilitu přenáší pomocí ryze přírodních barviv (jako je např. vzácné Indigo z Okinawy, hlína, tráva, rostliny a minerály) do svých oděvů. Barvy jsou zde více než jen barvami, jsou vnímány jako dary rostlin, které se mění podle světla, a tím získávají zcela nový rozměr. Indigo — temná modř s prosvítající červení a lehce nafialovělými podtóny a odlesky — barvu vyzařuje, září jí, odráží světelné paprsky, pohlcuje je. Indigo je intenzivní temnotou, živou energií. Proces barvení indigem, jež je získáváno ze stejnojmenné rostliny, je založen na jejím postupném kvašení. K dosažení temného odstínu je nutné mnohokrát opakovat ponoření látky do barvy. Indigem barvené oděvy, jak říká sám pan Kaneko, padnou svému nositeli jako jeho vlastní aura.
V podání Chubei je oděv až krystalicky čistým výtvorem, výsledkem spolupráce mnoha mistrů svého řemesla, unikátním a v dnešní době zcela ojedinělým počinem. Výroba oděvů probíhá s nekompromisní přísností, přičemž se lpí na každém jednotlivém útku a vytříbené kvalitě zpracovávané látky. Řemeslní umělci neslevují při výrobě látek ani z nároků na sebe sama, aby tak jejich dílo neslo stále pečeť kvality a hodnoty lidské práce samé. Přestože je Chubei móda jistým experimentem, ohromuje díky svým kvalitám a povyšuje výrobu oděvů na vysoké krejčovské umění.
Design Chubei respektuje při vytváření střihů povahu zpracovávané látky, která přináší svému nositeli komfort, čistou jednoduchost a zároveň výjimečnost. Současná kolekce Chubei zahrnuje sofistikované a nadčasové modely, jež vynikají svou jemností bez zbytečných okázalostí. Jediné vzory, které se objevují na některých modelech Chubei, jsou kaligrafické malby vznikající ve spolupráci s kaligrafkou Emi Motai. Oděvy dokonale padnou každému nositeli, neboť splývají s tělem a nabízí mu druhou identitu — klidnou, vyrovnanou a zharmonizovanou. Tichá krása oděvu v sobě odráží estetiku japonského stylu, v němž se pojí smysl pro sebemenší detail a estetická vytříbenost. To vše spolu se spirituálním přesahem dělá Chubei látky originálními.
Zde prezentované oděvy jsou netradičně doplněny dřevěnými maskami známého japonského tvůrce loutek Soty Sakumy, jejichž vzájemná koexistence zprostředkovává určitou myšlenku, pohled, vyzývající k zamyšlení. Oděv, stejně jako kterékoliv jiné umělecké dílo, nese jisté sdělení, jehož cílem je působit na jeho nositele či diváka, vést ho k sebereflexi, probudit zvědavost o sobě samém. Oděv je součástí identity a životního stylu osoby, která jej nosí.

Všechny fotky z expozice i vernisáže: Petr.



Fotografie z výstavy