Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž velké výstavy Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu

Do 28.8.2016 bude ve Veletržním paláci Národní Galerie, Dukelských hrdinů 47, Praha 7, přístupná velmi zajímavá, krásná a rozsáhlá výstava Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu.

Osobnost i dílo Zdenka Rykra lze jen obtížně definovat. Na jedné straně stojí outsider umělecké komunity, na straně druhé průkopník a inovátor na poli propagační grafiky. Jeho volná tvorba kolísá mezi řadou stylů od expresionismu přes kubismus, novoklasicismus až k surrealismu – Rykr byl konzervativní a avantgardní zároveň. Jeho reklamní tvorbu lze naopak definovat zcela jednoznačně – jako moderní a ve své době vizionářskou. Ve 20. a 30. letech minulého století tak díky Rykrovi vznikla mimo jiné legendární vizuální podoba značky Orion. Národní galerie v Praze ve spolupráci s nástupcem čokoládovny Orion, firmou Nestlé Česko, představuje na výstavě Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu ve Veletržním paláci od 27. května do 28. srpna tvorbu stále poněkud pozapomenutého autora v její plné šíři.

„Zdenek Rykr přitahuje rezignací na konkrétní výtvarný styl i oscilací mezi volnou a komerční tvorbou. Jako jednadvacetiletý student dějin umění a archeologie dostal nabídku od rozmáhající se čokoládové továrny. Pro značku Orion pak úspěšně tvořil až do roku 1939. Rykr byl přesvědčen, že dobrá a kvalitní reklama může kultivovat vkus diváka i veřejný prostor,“ říká autor výstavy Vojtěch Lahoda. Rykr předurčil vizuální podobu sladkostí, bonbonů a čokolády Orion-Maršner, později Orion, je autorem legendární čokoládové hvězdy i obalu tyčinky Kofila, který se s dílčími změnami zachoval dodnes. Rykr ovšem nebyl pouze vynikajícím grafikem – pro značku redigoval časopis Čokoládový svět a podílel se třeba i na prezentaci cukrovinek přímo v obchodech.

„V roce 1921 zahájila s Rykrem spolupráci První česká akciová společnost továren na orientálské cukrovinky a čokoládu, dodnes známá pod značkou Orion. Firma díky němu získala prestižní  ceny  na  světových  výstavách – v roce 1929 v Barceloně, v roce 1935 v Bruselu či o rok později v Paříži,“ popisuje Torben Emborg, generální ředitel Nestlé Česko, a dodává: „Jsme hrdí na naše lokální dědictví a na to, že výrobky nesoucí čokoládovou hvězdu Orion mají stále domov v České republice. Spolupráce s českými umělci pokračuje i v dnešní době.“

Zdenek Rykr tvořil i pro další značky tehdejší doby jako byly Čedok, Káva Kulík, Palaba Slaný, německá automobilka Horch, Dr. Zátka, Škoda nebo Baťa. Vedle toho se věnoval i volné tvorbě – malbě, kresbě, karikatuře, ale také žurnalistice – podílel se na tvorbě satirického časopisu Trn, psal fejetony a byl redaktorem časopisu Domov a svět.

„V oblasti volné tvorby se výstava soustředí na Rykrovo dílo v kontextu českého umění – především na výběr zásadních momentů, jenž měly vliv na další vývoj tuzemského umění,“ uvádí Vojtěch Lahoda. Již v roce 1921, jakožto samouk a student, vystavoval se slavnými Tvrdošíjnými, ve 30. letech vystavoval v Paříži v Salónu Nadnezávislých. V roce 1937 se výrazně podílel na expozici Lázeňství v Československém pavilónu od architekta Jaromíra Krejcara na Světové výstavě v Paříži. Výstava poukazuje také na Rykrovo přátelství s Jaromírem Funkem nebo na okrajové surrealisty kolem Jindřicha Chalupeckého jako byli František Hudeček nebo František Janoušek.

Důležitou roli sehrály v Rykrově životě i tvorbě časté změny bydliště – z rodné Chotěboře se stěhoval do Kolína, Chyše, Prahy, Paříže, působil také ve Španělsku. Neustále cestoval, od Německa a Belgie až po Řecko a Rhodos. V jeho životě sehrála osudovou úlohu železnice. Narodil se na chotěbořském nádraží, na kolínském nádraží nějakou dobu žil a mnoho času strávil ve vlacích na trase Praha–Kolín a Praha–Paříž. V roce 1934 namaloval takřka manifestační obraz malé prázdné nádražní čekárny Pryč!, podle něhož pojmenoval vlastní výstavu v roce 1934. Rykr svůj život ukončil dobrovolně pod tlakem nacistické okupace v roce 1940 skokem pod vlak na železniční trati pod Barrandovem.

Výstava v Národní galerii představuje obsáhlý soubor Rykrových obrazů, soch, kreseb a dalších výtvarných technik, stejně jako desítky grafických prací a materiály dokumentující umělcův pracovní i soukromý život. Navzdory řadě úspěchů byla Rykrova tvorba za jeho života tvrdě kritizována. „Je zajímavé sledovat, jak byla Rykrova díla aktuální tehdy a jak jsou stále aktuální dnes. Pevně věřím, že výstava umožní pochopit výraznou aktuálnost Rykrova projevu, který byl ve své době považován za laboratorně experimentální a nesrozumitelný,“ dodává Vojtěch Lahoda.

Výstava byla zahájena 26. května vernisáží ve Veletržním paláci, o den později proběhne odpolední rodinná vernisáž spojená s dětským programem. K výstavě vznikl stejnojmenný katalog a připraven je také obsáhlý doprovodný program. Vedle tradičních komentovaných prohlídek či výtvarných dílen a programů pro školy, proběhne i několik speciálních akcí inspirovaných umělcovým životem – třeba prohlídka výstavy a ilustrované vyprávění umělce Pavla Ryšky. 14. června proběhne slavnostní vyhlášení soutěže pro designéry o návrh limitované edice tyčinky Kofila spojené s přednáškou o reklamní tvorbě a marketingových strategiích vytvářených Zdenkem Rykrem pro čokoládovnu Orion. Designéři a umělci mohou svoje návrhy posílat do 26. května – více informací na webu Czechdesign.

 



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž velké výstavy Zdeněk Rykr a továrna na čokoládu