Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž velké výstavy Unplugged

12. 8.-29. 11. / Galerie Rudolfinum / Hudba

Do 29.11.2020 bude v Galerii Rudolfinum, Alšovo nábřeží 12, Praha 1, zdarma přístupná velmi zajímavá a rozsáhlá skupinová výstava Unplugged.

Podobně jako hudební interpreti hrající unplugged, tedy výlučně na akustické hudební nástroje místo elektrických, připravila desítka umělců z Rakouska, Belgie, České republiky a Slovenska své site-specific projekty pro Galerii Rudolfinum za minimálního užití energií na jejich výrobu i transport a s důrazem na ruční práci. Galerie je k tomu vyzvala v rámci „environmentálního uvažování“ jako tématu výstavy UNPLUGGED. Umělcům poskytla na tři měsíce část galerijních prostor a některá díla tak mohla vznikat přímo na místě. Jiná – v duchu výstavy – do galerie přijela z uměleckých ateliérů například na koňském povozu či speciálním ručním vozíku, soubor děl z belgických Antverp přivezl na kole cyklista. Výstava využívá k osvětlení pouze denní světlo, proto se také její vernisáž koná 12. srpna od 16 hodin do setmění ve dvoraně Rudolfina a v prostoru před galerií. Výstavu UNPLUGGED můžete v Galerii Rudolfinum navštívit od 13. srpna do 29. listopadu 2020; vstup na ni je volný díky Nadačnímu fondu Avast.

„Výraz environmentální uvažování není vědní disciplínou jako je například ekologie, ale spíše jde o soubor otázek, na něž nelze jednoznačně odpovědět, ale které je podstatné si připomínat při každodenním počínání. Jde o postoj, při kterém jsou kladeny otázky po vztahu a rovnováze mezi přírodními a umělými (kulturními) entitami. Lze ho naplno vnímat jako celostní myšlení, zjitřenou citlivost ke světu, který nás obklopuje, jehož jsme součástí, jež vytváříme,“ vysvětluje téma výstavy její kurátor David Korecký a zdůrazňuje: „Právě proto bylo environmentální uvažování zvoleno za téma výstavy, spíše než například klimatická krize či krize identity obyvatel západního světa, byť jsou si tato témata velmi blízká a úzce propojená.“

Výstavou UNPLUGGED hodlá Galerie Rudolfinum poukázat na kvality, které přehlížíme díky snadnosti používání strojové a automatizované výroby. Součástí je akcent na denní osvětlení a fyzický prožitek při setkání s uměním a také motiv vystoupení z komfortní zóny, redukce prostředků vynakládaných na produkci umělých materiálů a jejich přepravu, to vše při zachování profesionality institucionální reprezentace. Každý z oslovených umělců reagoval na výzvu jinak, na výstavě se tak setkáváme se s rozličnými díly a přístupy.

Výstavu UNPLUGGED uvádí monografie amerického umělce Johna Cage představující kresby z jeho cyklu Ryoanji (1983-85), včetně části partitury stejnojmenné sklady, kterou na jejich základě zkomponoval. Skladbu si budou moci návštěvníci v průběhu výstavy několikrát i poslechnout, a to v nastudování znalce Cageova hudebního díla Petra Wajsara a v podání členů České filharmonie. Česká umělkyně Habima Fuchs k tématu environmentální uvažování přispívá svými keramickými objekty jako například sérií Visící města (ze starověké civilizace) (2015) nebo sto osmi keramickými glazovanými miskami s prostým názvem 108. Belgický umělec Rinus van de Velde na výzvu reagoval vytvořením série nových kreseb, kterou, v duchu výstavy, z Antverp do Prahy přemístil na kole jeho kamarád, vášnivý cyklista.

Autorské duo unconductive trash (Michal Pěchouček a Rudi Koval) zpracovalo komplexní malířskou instalaci Burning Daylight zahrnující „obarvení“ denního světla pronikajícího stropem do výstavního sálu. Jako divadelními kulisami a pomyslným mezigeneračním dialogem prochází návštěvník prostředím nazvaným Dědictví od slovenského umělce Tomáše Džadoně, který překreslil kresby Fera Jablonovského (*1956).

Přímo v galerii vznikl abstraktní obraz Overview české umělkyně Patricie Fexové odkazující k emoci, kterou poprvé popsali astronauti při pohledu na Zemi z odstupu – podobnou empatii, sounáležitosti a nutkání k péči na základě prožitku křehkosti něčeho, co nás přesahuje. Komponovanou sochařskou instalací Manuport s prvkem performance reagoval na téma výstavy český umělec Tomáš Moravec. Jejím ústředním motivem je jeden a půl tunový kámen, přepravený do galerie z ateliéru umělce na koňském povozu.

Rakouské konceptuální sochařské duo Nicole Six & Paul Petritsch pracuje ve svém projektu Paralelní světy se sociálním aspektem obývání budovy galerie jejími zaměstnanci a návštěvníky a nastavuje otázky meze připojení a odpojení od systémů, pravidel a společenských konvencí. Výstavu uzavírá malířsko-sochařská intervence české umělkyně Lenky Vítkové nazvaná Když, při níž autorka vycházela z původního určení a prostor Galerie Rudolfinum a tématu klasického závěsného obrazu. Součástí výstavy je esej českého spisovatele, filozofa a překladatele Ladislava Šerého.

Galerie Rudolfinum se snažila koncept výstavy respektovat nejen v dopravě, ale například i snížením výkonu klimatizace, ruční výrobou katalogu a plakátů k výstavě, ručním ušitím bannerů ze stanoviny a jejich vyvěšením na budovu za pomoci horolezce namísto motorizované plošiny nebo vyvedením některých nápisů písmomalířem. K osvětlení výstava využívá pouze denní světlo.

Vystavující umělci:
John Cage (v podání členů České filharmonie)
Tomáš Džadoň
Patricie Fexová
Habima Fuchs
Tomáš Moravec
Nicole Six & Paul Petritsch
unconductive trash (Michal Pěchouček a Rudi Koval)
Rinus van de Velde
Lenka Vítková

Esej: Ladislav Šerý

Kurátor: David Korecký



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž velké výstavy Unplugged