Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž velké výstavy Rony Plesl

Do 31.10.2016 bude v Královském letohrádku na Pražském hradě, Praha 1, v obou patrech, přístupná krásná, rozsáhlá a zajímavá výstava Ronyho Plesla.

Návštěvníci si budou moci v renesančním interiéru letohrádku prohlédnout kolem dvou set skleněných objektů, které překvapí svým rozsahem a různorodostí. K vidění zde bude jedinečná retrospektiva limitovaných designových objektů, designů pro průmysl a svítidel, spolu s nejnovějšími skleněnými plastikami.

Jedná se o vůbec první velkou retrospektivní výstavu Ronyho Plesla. Její myšlenkou je seznámit veřejnost s dokonalým řemeslným zpracováním a ojedinělým pohledem na současné české sklo, kde se autor nebrání kombinaci různorodých materiálů a neotřelých forem s velkým respektem k historickému kontextu.

Výstava představí unikátní soubor skleněných objektů předního českého výtvarníka a designéra Ronyho Plesla. Návštěvníci budou moci nahlédnout do dvou sfér výtvarníkovy tvorby. Expozice v přízemí letohrádku je věnována duchovnější, intimnější poloze tvorby, kde jsou nainstalovány zbrusu nové tavené plastiky, v nichž se autor vrací ke svým sochařským začátkům: „Chtěl jsem být sochařem, byla to pro mě asi ta ideální představa spojení těla a ducha. Fascinovala mě ta aktivní fyzická práce. To, že jsem se stal designérem, byla spíše náhoda. Design mám hodně rád, ale tím, že dnes opět směřuji více k volnému umění, tak si pořád uchovávám při životě ten můj odvěký sen být osobitým umělcem.”

Vztah k designu a sériové výrobě autor nezapře. Ve tvarech inspirovaných plastovými tácky na maso se zabývá konzumem i otázkou prezentace současného designu a umění obecně. Architektura letohrádku, natolik netypická pro české prostředí, se tak stává pozadím pro epické příběhy ve skle, které autor ve svých objektech velmi často rozehrává. Neotřelé formy skleněných objektů a kombinace různorodých materiálů okouzlí diváka dokonalým řemeslným zpracováním i velkým respektem k historickému kontextu. „Plesl pracuje se sklem jako sochař tesá do kamene a malíř pokládá vrstvy barev na plátno, používá jak čistě formální výtvarné postupy, tak i širší společenské a historické souvislosti, a vytváří svět, kde konfrontuje své sny s podstatou a nedokonalostí současného světa,“ uvádí Adam Štěch, kurátor výstavy.

Zatímco přízemí je věnováno duchovní poloze výtvarníkovy tvorby, v prvním patře hledá odpovědi na rozmanité výtvarné a životní postoje prostřednictvím své vlastní retrospektivy. V této části expozice se plastiky a design prolínají s průmyslově vyráběnými produkty a vytvářejí bohatou koláž vlivů a souvislostí. Rytmická kompozice instalace v podání architektonického dua Vasku & Klug dá vyniknout rozsáhlosti a rozmanitosti autorovy tvorby. V jednom sále tak divák najde vedle sebe džbánek Pilsner Urquell, sklenice pro Staropramen a Budějovický Budvar, vzešlé z dlouhodobého partnerství s koncernem Sahm, Red Dot Award oceněnou sklenici Cleveland či ikonické vázy Uovo nebo designy pro Moser a nejstarší světovou sklárnu Barovier & Toso. Celá instalace vrcholí monumentální historizující postelí se zavěšenými lustry Král a Královna vytvořené pro značku Preciosa, symbolizujícími mužský a ženský princip.

http://www.ronyplesl.com



Fotografie z výstavy