Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Ondřej Přibyl: Jednotliviny a další pozorování

Do 10.5.2019 bude v Ateliéru Josefa Sudka, Újezd 30, Praha 1 (po zazvonění třemi průchody pořád rovně dozadu a přes dvůr), přístupná zajímavá výstava Ondřeje Přibyla: Jednotliviny a další pozorování.

Text Lenky Hubatové-Vackové k výstavě:

Výstava je pokračováním autorových úvah o nemožnosti nahlédnout svět naráz a cele a rozpoznat, jak se věci jeví a jaké jsou.

Množina fotografie zahrnuje celou škálu technologických přístupů (daguerrotypie, mikro-makrofotografie, panoramatická fotografie, fotogram, ad.), ale i různost vizuálně-ikonografických systémů (v krajnostech od realisticko-iluzivního snímku krajinné scenérie nebo uhrančivě skutečné lidské tváře po abstraktně-vědecké, schematické znázornění magnetického pole nebo kmitajícího bodu).

Fotograf a teoretik György Kepes, který se zabýval jazykem vidění v dějinném záběru (Language of Vision, 1947), zvláštnostmi umělecké, vědecké fotografie a jejich vzájemným překryvem (The New Landscape of Art and Science, 1956), upozornil na fakt, že různé typy fotografických znázornění ovlivňují strukturu našeho vnímání. Podle něj to byla fotografie a varieta možných režimů fotografické reprezentace, které způsobily zásadní zlom (refraction) ve zděděných, tradičních způsobech vnímání a vidění.

Ondřej Přibyl pracuje systematicky, koncepčně a vědomě napříč technologickými postupy a ikonografickými rejstříky. Jeho hlavním zájmem je vidění a vnímání zprostředkované a determinované fotografickým obrazem, zároveň fotografii používá jako model či ilustraci percepce samotné. Jeho přístup je technologicky precizní až pedantský, investigativní, ale zároveň otevřený ke zkoumavému pozorování, intuici, náhodě a obskurním výkladům. V souboru Jednotliviny a jiná pozorování se autor opakovaně utkává s vědomím nemožnosti svět nahlédnout naráz, cele, definitivně. Součástí tématu je i frustrující nejistota pramenící z tohoto poznání. Na Přibylových fotografiích tak stále – i při nejbližším zaostření a limitní konkretizaci zachyceného fotografického obrazu – vidíme jen jakési jednotliviny, příznaky a indicie.

Lada Hubatová-Vacková



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence.
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Ondřej Přibyl: Jednotliviny a další pozorování