Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Lea Fekete: V čase, ploše, prostoru a souvislostech

Do 7.10.2017 bude v Galerii Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 1, přístupná krásná a zajímavá výstava Lea Fekete: V čase, ploše, prostoru a souvislostech.

Lea Fekete patří k výjimečným osobnostem nejen v rámci slovenského umění. Přesto, že je známa více na poli oděvního designu a šperku, velmi respektovanou se stává i její volná tvorba. Je jakýmsi přirozeným vyústěním touhy po tvůrčí svobodě, bez toho, že by to, co je jí vlastní opustila. Dynamika v oblasti módy Leu Fekete přivedla po roce 2000 k morálně i názorově stabilnějšímu médiu – autorsky realizované, netkané tapiserii. Technikou strojového vpichování, kladení a prošívání fixuje jednotlivé vrstvy různorodého materiálu. Forma i výtvarné postupy jsou příbuzné klasické koláži. Rozdíl je v tom, že autorka pracuje s hedvábným, resp. bavlněným pokladem, na který aplikuje předem připravené, barvené nebo malované textilní prvky.

Kompozice, tvarové i prostorové řešení jsou závislé na dalším záměru. Materiál s úspěchem uplatňuje jako autorskou látku a vizuální podpis ve své vlastní oděvní tvorbě. Stejně úspěšně a stále častěji jej dotváří a komponuje jako abstraktní závěsné obrazy, představující v jejím díle samostatnou výtvarnou entitu. Jsou založeny na pocitové hře s barvou, materiálových strukturách a jemných liniích. Těžiště její ateliérové tvorby stále představuje oděvní tvorba. Unikátní modely tvoří bez zbytečného stříhání, s minimální fixací pevným šitím, modelováním a vrstvením. Výsledkem je charakteristická, vzdušná silueta vždy nová, jinak definovaná skladbou záhybů a vlnění padající draperie. V synergii s ušlechtilostí materiálu, jeho optickými i kinetickými kvalitami a s minimem prostředků úsporným jazykem dosahuje silného výrazu. Obdobnou koncepci uplatňuje i u šperků. Komponuje je do tvarově nápaditých sestav, schopných funkčních i vizuálních proměn v umístění a způsobu nošení.

Komorním, osobitým a v modelovaných polohách až ornamentálním pojetím vyvažuje skulpturální monumentalitu a čisté, plynulé linie oděvu. Pracuje jen s kvalitním materiálem, u oděvů dominantně s anglickým hedvábím a u šperků s autorsky formovaným stříbrem v kombinaci s drahými kameny a polodrahokamy. V letech 1995–1998 působila jako externí asistentka v ateliéru oděvního designu na VŠVU v Bratislavě a podílela se na přípravě a formování současné úspěšné generace moderních tvůrců vycházejících z výtvarných dílen. V roce 1997 si otevřela Galerii Lea Fekete, ve které průběžně prezentuje svou aktuální tvorbu. Od roku 1996 představuje významnou paralelní linii k módnímu designu – scénický kostým. Jako kostýmová výtvarnice spolupracovala s režisérkou Evou Borušovičovou na filmech Modré z nebe (1966), Vadí, nevadí (2001) a Amálko, já se zblázním (2003). Je autorkou kostýmů pro balet Přání uvedený v SND v Bratislavě (2000), pro balet Salome (2002) a Tango pro dva (2002) ve Státní opeře v Banské Bystrici a divadelní hry Osm žen (2003) v Slovenském národním divadle v Bratislavě. Téměř na dva roky jí pracovně úplně pohltil předposlední velký projekt, kostýmy pro balet Petra Breinera a Natálii Horečnou Slovenské tance (Životy světel). Ve sto deseti kostýmech použitých v tomto představení aktualizovala folklórní prvky a krojové techniky převedla do současnosti. Geometrické linie kostýmů byly vytvořeny tak, aby vypadaly autenticky a opisovaly pohyb tanečníka. Přitom si – jako vždy – zachovala svůj minimalistický rukopis, sílu jednoduchosti a skulpturního přístupu k siluetě – charakteristické znaky, na kterých postavila módní značku Lea Fekete. Zúčastnila se mnoha domácích i zahraničních módních přehlídek, v roce 1993 vystavovala i na svého času největším světovém veletrhu módy Idego – New Fashion Generation v německém Düsseldorfu. Od roku 2003, už jako členka Módní akademie, představovala své kolekce často i v České republice, mimo jiné v letech 2001–2004 na Fashion Week Praha, dvakrát navrhovala oblečení pro Elite Model Look (2000, 2001), vyhrála soutěž moderních návrhářů Styl & Kabo Brno 1997, pro značku Avon vytvořila exkluzivní kolekci. V roce 2011 kulturní asociace Lybra se sídlem v italském Římě ocenila Leu Fekete za inovativní techniku, kreativitu a nadčasovost. Těžištěm výstavy „Lea Fekete v času, ploše, prostoru a souvislostech“ je autorčin nový soubor abstraktních obrazů, doplněný ukázkami autorského šperku a oděvního designu. Společným mottem exponátů je „tranquility“ – „klid a pohoda“, jakožto manifest a osobní odpověď na současný neklidný, povýšený svět.

Xénia Lettrichová – kurátorka výstavy



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence.
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Lea Fekete: V čase, ploše, prostoru a souvislostech