Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Jiří Hauschka – Sovy nejsou tím, čím se zdají být

Do 31.1.2020 bude v Art & Event Gallery Černá Labuť, Na Poříčí 25, Praha 1, 8.patro výtahem, přístupná velmi zajímavá výstava obrazů Jiřího Hauschky – Sovy nejsou tím, čím se zdají být.

Prohlídky možné ve všední dny od 10 do 17 po předchozí telefonické domluvě.

Kurátor Martin Dostál k výstavě píše:

S obrazy Jiřího Hauschky (narozen 1965 v Šumperku) se dostáváme do prostředí, kde dochází ke konfrontaci, či spíše symbióze člověka s krajinou. Přírodní prostředí nás ovlivňuje víc, než si sami připouštíme. Někteří malíři to tak vnímají už dlouho, zvláště tam, kde je té přírody nějak více, tedy v severních končinách s lesy a jezery, či naopak v jižních s džunglemi a vodopády. Děje spjaté s člověkem jsou tam možná syrovější, opravdovější, víc na kůži. Název výstavy odkazuje na legendární Lynchův seriál, který se v takovém prostředí odehrával. Po něm už bylo všecko jinak. I tak se můžeme dívat na Hauschkovy obrazy. A vydat se spolu s ním do malířské divočiny.

V posledních letech, či spíše posledních dvou desetiletích, jsme svědky, jak se malířství ohlíží po svých dějinách, jak ohledává své možnosti, jak dohledává to, co je stále v minulých vrstvách přitažlivé a živé, a jak s překvapením zjišťuje, že stále může občerstvovat svými barvami, průhledy, kompozicemi, představami současného diváka a být přitažlivé pro současného umělce. A zjišťuje, že figurální motivy, zasazené do té či oné prostorové či krajinné konfigurace, mají vizuální a významovou potenci, která rozrušuje a přitahuje člověka dnešních dní stejně jako v desetiletích či staletích před námi. Fragmenty vizuality z minula se poskládají s fragmenty představ dneška.

Jiří Hauschka se obrací k tomu typu malířství, pro které jsou důležité barvy a symbolické konotace, tak jak tomu bylo na přelomu 19. a 20. století – v tomto období se Jiří Hauschka vztahuje zejména ke kanadskému malíři Tomovi Thomsonovi, který žil v letech 1877 až 1917 – či se děje v ateliérech soudobých autorů, jako jsou kupříkladu Daniel Richter nebo Peter Doig. Realita se proměňuje v malířské naraci na vrstevnaté vyprávění, kde se mísí umělecká paměť s novými zážitky, pohledy, touhami, citovými zjitřeními. V případě Jiřího Hauschky se ocitáme v divočině, v divočině malířské nostalgie, kde hledáme člověka, a v urbánní civilizaci, v té civilizaci, která je na pokraji svých možností, a kde tak cítíme a vidíme barvy divočiny. Můžeme mít koneckonců oprávněný dojem, že nic není takové, jak na první, na druhý pohled, vypadá. Stejně jako v lynchovském twinpeakovském světě, kde se nečekaně objeví mrtvola v poklidu města uprostřed přírody a kde šumí lesy a vodopád padá a padá. Barvy nás zachraňují před realitou.

Martin Dostál



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Jiří Hauschka – Sovy nejsou tím, čím se zdají být