Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Jan Poupě a Petr Gruber: Lom / Na rozhraní

21. 9.-9. 10. / Galerie kritiků / Malba

Do 9.10.2016 bude v Galerii kritiků, Palác Adria v Praze, přístupná výstava Jan Poupě a Petr Gruber: Lom / Na rozhraní.

Výstava dvou umělců, jež mají společnou generační příslušnost a zaujetí pro vnímání prostoru a plochu obrazu. S motivem lomu, významným symbolem krajiny, oba autoři pracují po svém. Pro Jana Poupěte je událostí v prostoru krajiny, nechtěný amfiteátr. V Gruberových obrazech vystupuje na pozadí jako fragment pohlcený v temnotě stromů. Místo, které bylo původně obětované, aby jiné mohlo vzniknout.

Jan Poupě (nar. 1988 v Praze) absolvoval pražskou Akademii výtvarných umění (ateliér Malba I, prof. Jiří Sopko). Roku 2011 prošel stážemi v rámci AVU (Ateliér hostujícího profesora, Otto Silke-Knapp; Ateliér Intermédia II, prof. Jiří Příhoda). V roce 2012 studijně pobýval na Bellas Artes, Universidad Complutense de Madrid ve Španělsku, kde v prostoru microRezidencies Islandia vytvořil pozoruhodnou malbu-instalaci nazvanou Inner Space. V roce svého absolutoria AVU (2014) se stal laureátem 7. ročníku Ceny kritiky za mladou malbu s přesahy. Galerie kritiků v Praze mu uspořádala samostatnou výstavu nazvanou Solaris (2014) a doprovodila ji vydáním stejnojmenného autorského katalogu. Po tomto úspěchu byly jeho práce zařazeny také na výstavu Metaplay, Praha – Tokyo, která měla po pražské premiéře reprízu v tokijské Galerii TOKI.

Petr Gruber (nar. 1989, Havlíčkův Brod) ve svých obrazech zdůrazňuje atmosféru. Ty mohou asociovat ponurou básnivost a náladovost secese, ovšem současně lze pocítit expresivní až existenciální úlohu barvy. Gruber vychází z bodu osobního zážitku, který nejprve probádává v akvarelu. Odtud následný obraz staví pomocí prolínajících se zákmitů světla, které něco vyjevují a něco nechávají nezřetelné. Realita a sen se potkávají na hranici vzpomínky. Tento psychologizující rozměr prací připomene některé filmové postupy a přesvědčuje, ačkoliv současný výtvarný provoz autorovu evidentnímu romantismu příliš nepřeje.



Fotografie z výstavy