Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Irena Budweiserová: Mozaika

Do 15.3.2016 bude v suterénním foyer Divadla Bez Zábradlí, palác Adria, Jungmannova 31, přístupná prodejní výstava mozaik Ireny Budweiserové. Návštěva výstavy na domluvu nebo hodinu před představením.

Irena Budweiserová

Vystudovala zpěv na konzervatoři v Praze
u profesorky Aleny Pařízkové a profesorky Laďky Kozderkové.
Toto studium rozvinulo její přirozený talent a výsledky můžeme slyšet
na jejích sólových CD a koncertech.
Během svého studia v roce 1980 nastoupila do Spirituál kvintetu,
ve kterém až na kratší odmlku působila do roku 2010.

Od roku 1988 začala vedle koncertů a natáčení CD se Spirituál kvintetem také
spolupracovat s jazzovým pianistou Luďkem Švábenským, trumpetistou
Pavlem Husičkou, saxofonistou Františkem Kopem a kontrabasistou Vítem Fialou.
Tato spolupráce byla později zůročena natočením jejího prvního sólového alba
Blue Soul / Supraphon / v roce 1993, zde však již na klavír hraje Petr Malásek,
na kytaru Jaroslav Šindler, na saxofon Fratntišek Kop a na kontrabas Vít Fiala.
Toto CD bylo nominováno na cenu Jazzový Kája za rok 1993.
O rok dříve byla ještě oslovena Zdeňkem Mertou a Stanislavem Mošou a přijala
svoji první muzikálovou roli ve hře Sny svatojánských nocí, která byla hrána roku 1992 ve
světové premiéře na Křižíkově fontáně v Praze.
V sezóně 1994–1996 účinkovala v Národním divadle v Praze v oratoriu Bastard týchž autorů
a zároveň také začala její několika letá spolupráce s klasickým kytaristou Janem
Žáčkem, žijícím v Německu. Vyvrcholením jejich spolupráce bylo společné CD Moment
vydané Pantonem v roce 1996.
Téhož roku ještě vychází její další, v té době již třetí sólové CD Svlíkání z kůže u
firmy Bonton.
V roce 1998 nastudovala roli Matky v muzikálu Babylon, opět autoři Merta a Moša
a následující čtyři roky jezdila velmi často do Městského divadla v Brně, kde tuto roli hrála.
V tomto roce také vznikla její doprovodná skupina Fade In ve složení:
Vít Fiala – kontrabas, Jaroslav Šindler a Miroslav Linka – kytary.
Ona sama rozšířila své působení na pódiu o percussivní nástroje, např. djembe, kabasu atd.
S touto skupinou pak v roce 2000 natočila ve spolupráci s dalšími hosty
své čtvrté sólové CD Korýši času, tentokrát pro firmu Indies Records,
tomuto nakladatelství zůstává zatím věrná i při dalších projektech.
Pro Městské divadlo v Brně nastudovala roli Ráchel v muzikálu Svět plný andělů,
opět tandem Moša a Merta.
V roce 2003 natáčí další sólové CD – převážně autorské – Někdy si připadám jak pták.
CD je nominováno na cenu Anděl v oblasti jazzu a blues Akademií populární hudby.
Dále vstupuje do nového projektu skladatele Borise Urbánka a libretisty Jarka
Nohavici, muzikálu Romeo a Julie, hraného částečně herci a zpěváky na pódiu a částečně
krasobruslaři na ledové ploše. Muzikál byl po dva roky uváděn na zimních stadionech v
ČR a na Slovensku.
Koncem roku 2004 navázala bližší spolupráci s klasickým kytaristou Vladislavem
Bláhou. S repertoárem složeným z lidových španělských písní, tradicionálu, skladeb Johna
W. Duarteho, Carlose Jobima či Miloše Štědroně odehráli spolu s Vl. Bláhou oadu koncertu
v České republice a na Slovensku.
V roce 2005 natáčí pro Indies records své další sólové CD Nobody´s fault… složené
se spirituálů a gospelů v méně tradičních jazzovějších úpravách.
Konec října 2008 – vydala své další sólové CD O Vánocích zpívám. Na CD jsou vedle spirituálů a gospelů i staré Vánoční písně z Francie, Anglie, Španělska a naší provenience.

Na konci roku 2010 „ukončila“ svou spolupráci se Spirituál kvintetem.

Začíná se věnovat již pouze svým projektům.

V poslední době se její vášní staly mozaiky vyrobené z barevných střepů, skel či různých dekorativních předmětů.

http://www.budweiserova.com/

 



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Irena Budweiserová: Mozaika