Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Introducing Sara Enrico: The jumpsuit theme

Do 5.1.2020 bude v Prezidentském salonku Veletržního paláce Národní Galerie, Dukelských hrdinů 47, Praha 7, přístupná zajímavá výstava Introducing Sara Enrico: The jumpsuit theme.

Představuje Adam Budak

Architektura jako kostým? Tělo jako prostor? Tkanina jako éterická kůže humanoida? Biomorfní struktury Sary Enrico rozkládají tělesnost okolního světa prostřednictvím psychosomatických hybridů, kteří znovuoživují smysly a aktivují intenzitu fyzického prožitku. Ve svém kvazi-parazitickém projektu vzniklém přímo pro prostory prezidentského salonku Národní galerie s názvem The Jumpsuit Theme / Téma overal se umělkyně pokouší překonat materialitu prostoru mezi obrazem a objektem v stále šednoucí zóně iluzorního objemu a všudypřítomné zploštělosti. Sara Enrico se zabývá souvztažností povrchu a kůže; tělo, šaty a prostor v jejím díle spolupracují na tvůrčím procesu, který převádí krejčovskou vizi do skulpturální a prostorové podoby.

Sara Enrico má na paměti etické poslání umění a její dílo rozvíjí myšlenku zhroucené formy v opozici ke snu o pevnosti. Její látkové obrazy a  malířské objekty napodobují anatomii významu a vnímání, a tím staví do popředí intimitu náhražky a zástupnosti. Její kompozice jsou anti-monumentem tělesnosti polapeným post-dějinným okamžikem fyzického vyčerpání a úpadku: pseudo-figurativní koláže tělesných fragmentů, poškozené, kůži podobné plochy, navršené na hromadu a opuštěné, rozložené vzpomínky na grande narratives blednoucí v disciplinovaném věku automatických oprav. Tato neobarokní a futuristická díla jsou teatrálními verzemi nové antropologie syntetického světa zfalšovaných dějin a amnézie. Sara Enrico přetváří tělo v postlidské éře chirurgického experimentování a provokuje k úvahám na téma bioetiky a anatomie morálky.

Podle Sáry Enrico „Název výstavy odkazuje na druh oděvu a ‚téma’ chápe jakožto výzvu k variacím a improvizaci se strukturálním principem v návaznosti na přelomové dílo Ernesta Michahellese (1893-1959) alias Thayahta, který v roce 1919 vynalezl overaly TuTa a T a stylistky Madeleine Vionnet (1876-1975), která odstartovala módní revoluci napomáhající emancipaci žen.
Projekt Overal se skládá ze dvou fází propojených myšlenkou transformace a pomlky: Převlékárny (Camerino) v Národní galerii v Praze a Intermezza v MART v italském Roveretu.
Převlékárna je prostorem k přestrojení a my se stáváme svědky proměny, kdy se člověk mění v postavu nebo postava v člověka. Převlékárna je (snový) začátek: tkanina postupně dostává tvar a stává se oděvem. ‚Tělo‘ je pouze naznačeno v pokusu o rozpuk trojrozměrného tvaru, modelaci rukávů a úpravě střihu. Ke tkanině instalované v místnosti se vztahují také některé skulptury z betonu a pigmentů, které se skládají z jednoduchých válců, modulů pro tvorbu overalové abstrakce. Poddajné formy k odlévání betonu/oděvu dávají vyniknout plynutí betonu, vyznačují se rozpínavostí a produkují množství antropomorfních póz. V Převlékárně divák vstupuje do intimního prostoru mutace, který nabízí reprodukční prožitek a navozuje nejasný, ale příjemný stav.“

Sara Enrico se narodila v roce 1979 v italské Bielle a žije v Turíně. Studovala na Accademia di Belle Arti v Turíně a na fakultě restaurátorství starých maleb a fresek na Istituto Spinelli ve Florencii. V roce 2013 se účastnila kurzu vizuálního umění pro pokročilé vedeného Mattem Mullicanam a organizovaném Fondazione Antonio Ratti v Comu. V roce 2015 absolvovala rezidenční pobyty na Fondazione Spinola Banna per l’Arte u Jasona Dodge a Raimundase Malašauskase v Poirinu a v roce 2012 v milánském centru VIR-Viafarini-in-residence. V roce 2018 zvítězila ve 4. ročníku soutěže Italské rady a získala grant podpořený Generálním ředitelstvím pro současné umění a architekturu a městské periferie (DGAAP). V roce 2017 získala New York Prize spojenou s rezidenčním působením v newyorském International Studio & Curatorial Program.

Sara Enrico vystavuje v domovské Itálii i v zahraničí, mimo jiné v MART – Museo di arte moderna e contemporanea di Trento e Rovereto, Centrale Fies Art Work Space v Dro, v newyorské Marsèllerii, turínské Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, v Les Instants Chavirés v Montreuil a ve Fondazione Antonio Ratti v Comu. V roce 2018 se zúčastnila OFF Biennale Cairo (Káhira) a v roce 2017 Biennale Internazionale Arte in Memoria, Sinagoga, Parco Archeologico di Ostia Antica, Ostia (Řím).

Projekt Sara Enrico. The Jumpsuit Theme / Sara Enrico. Téma overal vznikl ve spolupráci s MART – Museo di arte moderna e contemporanea di Trento e Rovereto a zvítězil ve 4. ročníku soutěže Italské rady podpořené Generálním ředitelstvím pro současné umění a architekturu a městské periferie (DGAAP) – náležící k italskému Ministerstvu pro kulturní dědictví a aktivity, propagující italské současné umění ve světě.



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Vernisáž Introducing Sara Enrico: The jumpsuit theme