Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Vernisáž Alena Kupčíková: 40 Kisses

4. 10.-4. 11. / Galerie Vltavín / Instalace

Do 4.11.2016 bude v Galerii Vltavín, Masarykovo nábřeží 36, Praha 1 (u Národního Divadla), přístupná zajímavá výstava Aleny Kupčíkové: 40 Kisses.

MgA. Alena Kupčíková, Ph.D., (* 22. října 1976, Šumperk) je česká malířka, sochařka, konceptualistka.

V letech 1993 až 1995 studovala na Střední průmyslové škole keramické v Bechyni, poté do roku 1997 na Výtvarné škole Václava Hollara v Praze. V letech 1997 až 2010 studovala na Akademii výtvarných umění v Praze zpočátku u profesora Aleše Veselého v ateliéru monumentální tvorby, a od roku 2004 u profesora Milana Knížáka. Studium ukončila obhajobou a udělením titulu Ph.D. za projekt „Slabikář a Hra/Testy pro prevenci a možné odhalení počátečních problému se psaním a čtením pro děti od 4 let (dyslexie, dysgrafie)“. Studovala také na Technikon Natal (JAR, 2000) a École nationale supérieure des beaux-arts (Francie, 2003).

Je členkou výtvarné skupiny FEMLINK, (1 žena, 1 video, 1 země), založené v Paříži v roce 2006.

Alena Kupčíková založila neziskovou organizaci Umění a věda na podporu dyslektickým dětem a vyhlásila 9. září Dnem dyslexie (poprvé 2010 v Národní galerii v Praze).

Jejím nejznámějším dílem je vytvoření ojedinělé techniky „Chlupatý reliéf“. Někdo by to mohl nazvat koláží chloupků z ženského intimního ohanbí, otevřela tímto tématem velké tabu mezi širokou veřejnosti nejen na území České republiky. Poprvé toto dílo ukázala na výstavě Mladý maso v roce 2002.

Ženské akty s erotickým nádechem doplnila o video s komentáři „dárkyň“ i komentářem vlastním. Projekt se nadále rozvíjel, prvotním zájmem již nebyl o dárkyni ochlupení, ale stala se jím prezentace ženského těla v intimních momentech. Projekt předkládá další jejich interpretace, zdokonaluje techniku. Chlupatice, jak jim autorka říká, jsou nerozlišitelné od kresby tužkou.

Od roku 2009 vytváří svá díla i z jiných chloupku, chlupů. Dále se na Chlupaticích objevují i jiné chloupky např. mužské, i zvířecí chlupy. Například golfový anděl se zaječími chlupy (tento králík žil na golfu). Alena i nadále pokračuje ve své provokativní tvorbě, kterou inovovala o techniku malby na plátno jediným ženským chloupkem, který je pak jako relikvie instalován u každého obrazu.Chloupky z ohanbí dále rozvíjí- ozlacené a ostříbřené galvanikou, také studuje pozlacování a chloupky stříbří a zlatí ručně, celé pak dílo osází brilianty. V roce 2013 zahajuje nový projekt a to vytvoření nové České epopeje, DARUJTE SVÉ OCHLUPENÍ z ohanbí, historický a biologický záznam českého národa. Jinou její novinkou jsou obrazy ženských těl sestavené z broušených křišťálových kamenů značky Preciosa, spolu s používáním krajek, brokátu, jež jsou zalité ručně do Aralditu.

Pro autorku s dyslexií má velký význam samotné ilustrování slov. Práce se slovy souvisí i s jejím doktorandským projektem, interaktivní multimediální Hry a Slabikáře pro možné odhalení a prevenci počátečních problémů se čtením a psaním pro děti od 4 let. Řadu let se zabývá také záznamy partitur různých zvuků a pocitů. Vytvořila hudbu pohybu slunce, zobrazila zvuk celého lesa i jednotlivých stromů, hudba očí, do partitury zaznamenala pohyb lidí s použitím GPS technologie atd. Nový projekt, zabývající se opět transformací jevu do obrazu a zvuku nazvala Orchestrální pohled na bytí lidských stop. Cesty, silnice z asfaltu či kamenů, jsou místa, díky kterým se můžeme přemístit kamkoliv, kde nás něco čeká.

Zaujaly ji cesty v různých místech zeměkoule, systematicky zaznamenala jejich povrchy se stopami lidské činnosti. Zvolenými výtvarnými technikami zprostředkovává tyto záznamy stop lidské činnosti, snaží se o jejich zviditelnění a převod jejich komunikace do našeho jazyka. Pomocí kódu, obrazu a zvuku je transformuje do vizuálních a akustických obrazů.

CV:Wikipedia



Fotografie z výstavy