Martin Fryč
back
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy
ilustrace výstavy

Galavernisáž výstavy Šílený hedvábník. Zika & Lída Ascher: textil a móda

Do 15.9.2019 bude v Uměleckoprůmyslovém museu, 17.listopadu 2, Praha 1, přístupná krásná, zajímavá a rozsáhlá výstava Šílený hedvábník. Zika & Lída Ascher: textil a móda.

Osobní i profesní příběh Ziky a Lídy Ascherových započal na prahu druhé světové války v Praze a úspěšně se rozvíjel v Londýně a Paříži, kde Ascherovi spolupracovali s nejvýznamnějšími umělci a kde z jejich tištěných látek vytvářely své modely nejslavnější módní domy.
Československo bylo před druhou světovou válkou zemí s vysoce rozvinutou textilní výrobou a rozsáhlou obchodní sítí. Součástí tohoto dění byly také obchody hedvábnými látkami Zikmunda a Jindřicha Ascherových, které se nacházely nedaleko Václavského náměstí. K nejmladší generaci rodiny Ascherů patřil Zika (Zikmund, nar. 1910), který společně se svým bratrem Josefem otevřel v roce 1933 v centru Prahy také obchod s textilním zbožím. Brzy patřil k těm nejvyhledávanějším. Zika Ascher byl současně velmi úspěšným sportovcem, vynikajícím sjezdovým lyžařem. Reprezentoval Československo na mnoha zahraničních závodech, v roce 1938 se stal vítězem Velké ceny Československa. Pro svoji rychlou a nebezpečnou jízdu na lyžích byl v tisku nazýván „Šílený hedvábník“.
V únoru 1939 se Zika oženil s Lídou (Ludmilou) Tydlitátovou (nar. 1913), okouzlující dívkou ze zámožné pražské rodiny. Těsně před obsazením Československa nacistickými vojsky v březnu 1939 se jim podařilo odjet na svatební cestu do Norska a zpět do Prahy se již nevrátili. Jejich novým domovem se stal Londýn. Zika narukoval do armády, ale zároveň už v roce 1942 založil společně s Lídou firmu na potisk látek určených na výrobu dámských oděvů. Firma byla od samého počátku velmi úspěšná, především díky vysoké kvalitě výtvarných návrhů a jejich provedení na tkaninách.
Již během války a bezprostředně po jejím skončení realizoval Zika Ascher odvážnou myšlenku: Oslovil přední umělce své doby, například Henriho Matisse, Henryho Moora, Andrého Deraina, Cecila Beatona, Alexandera Caldera a mnoho dalších, a požádal je o návrhy, podle nichž chtěl realizovat luxusní hedvábné šátky a také oděvní látky. Většina z oslovených umělců se spoluprací souhlasila. Vznikla kolekce zhruba třiceti hedvábných šátků, tzv. Ascher Squares, které se brzy staly světovým bestsellerem a pomohly odstartovat Ascherovu hvězdnou kariéru. Squares byly vystaveny v krátké době téměř na všech kontinentech. Na sklonku roku 1947 hostil výstavu i pražský Mánes, kde Ascherovy šátky doplnil tištěný textil podle návrhů českých výtvarníků. Výstava se konala v samý předvečer únorových událostí.
Manželé Ascherovi pokračovali ve spolupráci se světovými umělci ještě řadu let. Navazovali s nimi blízké obchodní i osobní vztahy, doložené bohatou korespondencí. Zika přitahoval umělce a módní návrháře svou výjimečnou schopností dokonale přenést kresebné návrhy na textilní materiál. Firma Ascher měla široké zaměření – jejich hedvábné a bavlněné tištěné látky i různé typy vlněných tkanin se staly světovým fenoménem. Zika byl zároveň významným inovátorem textilních materiálů. Jeho revoluční přístup se stal legendou a symbolem propojení designu a volného umění. Látky firmy Ascher se těšily obrovské popularitě od čtyřicátých až do osmdesátých let 20. století. Často se objevovaly v časopisech jako například Vogue a Harper’s Bazaar. Lze konstatovat, že neexistoval žádný významný módní časopis, který by neprezentoval Ascherovu produkci. Z látek firmy Ascher vytvářely oděvní kolekce nejslavnější módní domy francouzské, italské i britské – Dior, Balenciaga, Lanvin, Cardin, Y. S. Laurent, Fabiani, Paterson, Quant nebo David Sassoon.

Lída Ascher zemřela v Londýně roce 1983, Zika o devět let později. Řadí se k nejvýznamnějším Čechům, jejichž práce se stala světovým pojmem, doma však byli naprosto zapomenuti.

Autorem architektonického a výtvarného řešení výstavy je umělec a vysokoškolský pedagog Pavel Mrkus, který se zabývá audiovizuálními velkoformátovými instalacemi.

Většina exponátů je zapůjčena z archivu rodiny Ascherových z USA (Ascher Family Archive). Oděvy poskytly Manchester Art Gallery, Victoria & Albert Museum v Londýně a Musée Matisse v Le Cateau Cambrésis ve Francii.

K výstavě vydává UPM společně s nakladatelstvím Slovart reprezentativní publikaci v české a anglické verzi.
Česká televize připravuje o životním příběhu manželů Ascherových dokumentární film, který bude mít premiéru v září t. r.
Součástí projektu je spolupráce s Ateliérem módní tvorby Pavla Ivančice z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, jehož studenti vytvořili své modely z původních látek firmy Ascher.
„Zika Ascher vynikal talentem ve sportu i podnikání. Výstava dokumentující jeho vliv na módu v Británii a práce studentů ateliéru Pavla Ivančice jsou příklady pestrých a vitálních anglo-českých vztahů,” uvedl britský velvyslanec Nick Archer. Britské velvyslanectví letos připomíná sto let od svého otevření v pražském Thunovském paláci a podpora výstavy je součástí programu kulturních aktivit #STOLET.

Autorka koncepce a kurátorka výstavy: Konstantina Hlaváčková
Architektonické a výtvarné řešení, videa: Pavel Mrkus
Grafický design: Štěpán Malovec a Kristina Ambrozová



Fotografie z výstavy

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní Licence. Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
×

REPUBLISHING TERMS

You may republish this article online or in print under our Creative Commons license. You may not edit or shorten the text, you must attribute the article to Martin Fryč and you must include the author’s name in your republication.

If you have any questions, please email martfryc@gmail.com

License

Creative Commons License AttributionCreative Commons Attribution
Galavernisáž výstavy Šílený hedvábník. Zika & Lída Ascher: textil a móda